wtorek, 5 listopada 2024 22:18
Reklama
Reklama

Już jutro nadadzą imiona nowym lodołamaczom

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” dysponuje dziewięcioma lodołamaczami. W tym czterema wybudowanymi w latach 2018 – 2021, którym zostaną nadane imiona: czołowym Pumą i liniowymi Narwalem, Nerpą i Manatem. 30 listopada o godz. 12.00 przy ul. Ołowianka 1 (obok Filharmonii Bałtyckiej i napisu GDAŃSK), odbędzie się uroczyste nadanie im imion. Są to jednostki zbudowane dla Wód Polskich do pracy na Dolnej Wiśle.
Już jutro nadadzą imiona nowym lodołamaczom

Autor: RZGW w Gdańsku

W Uroczystym Chrzcie wezmą udział m.in. Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, a także Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

 

Miejsce uroczystości: Gdańsk, nabrzeże Motławy, ul. Ołowianka 1 (obok Filharmonii Bałtyckiej i napisu GDAŃSK).

Dodajmy, że RZGW dysponują także pięcioma starszymi - czołowym Tygrysem (rok produkcji 1984 r.) i linowymi: Rekinem (1991r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.), Żbikiem (1989r.).

Wszystkie lodołamacze stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie.

 

Nowe lodołamacze:

 

Czołowy Puma

Pierwszy z wybudowanych lodołamaczy, czołowy Puma został zwodowany 19 lutego 2020 r. W pełni wyposażony statek przypłynął do Gdańska we wrześniu 2020 r.

Parametry lodołamacza czołowego Puma:

Długość całkowita Lc = 33.45 m;

Długość między pionami Lpp = 30.41 m;

Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;

Szerokość konstrukcyjna B = 7.22 m;

Wysokość boczna H = 2.50 m;

Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;

Zanurzenie projektowe T = 1.60 m;

 

Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu projektowym HT = 4.00 m;

Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.60 m;

Silnik główny 1044 kW (1400KM);

Napęd: śruba nastawna;

Uciąg na palu min. 10 T;

Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.

 

 

Liniowe: Narwal, Nerpa i manat

Kolejnymi lodołamaczami, które zawitały do macierzystej przystani w Gdańsku były lodołamacze liniowe Narwal, Nerpa i Manat.

 

Parametry lodołamaczy liniowych:

Długość całkowita Lc = 28.07 m;

Długość między pionami Lpp = 25.32 m;

Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;

Wysokość boczna H = 2.40 m;

Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;

Zanurzenie projektowe T = 1.45 m;

Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.70 m;

Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);

Napęd: śruba stała;

Uciąg na palu min. 6 T;

Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.

Lodołamacz liniowy – lodołamacz czołowy

Lodołamacz czołowy ma za zadanie wyłamywanie w lodzie rynny, rozbijanie zatorów, uwalnianie z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych.

Zadaniem lodołamacza liniowego (mniejszego i lżejszego od czołowego) jest poszerzanie wyłamanej rynny, rozbijanie dużych tafli lodu w rynnie i zapewnianie swobodnego spływu kry.

Zadania lodołamaczy

 

Zbudowanie Manata zakończyło najważniejsze zadanie projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk”, tj. budowę czterech statków. Pozostaje jeszcze do zrealizowania infrastruktura techniczna wspierająca akcje lodołamania.

Nowe lodołamacze są nie tylko wyposażone w nowoczesny silnik i urządzenia sterujące oraz nawigacyjne, pozwalające sprawniej prowadzić akcję lodołamania, ale także przewidziano na nich zainstalowanie urządzeń do sondowania dna koryta rzecznego stosowanych podczas kontrolowania szlaku żeglownego i prac badawczych. Nowe lodołamacze pełnią też funkcje holowników, jak również prowadzą czynności ratownicze. Jednostki będą mogły zwalczać rozlewy ropopochodne poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą.

Pierwsze doświadczenia z eksploatacji nowych jednostek wskazują na dobrą zwrotność statków i lepsze osiągi od dotychczas używanych jednostek. Dwa z nowych lodołamaczy, Puma i Narwal zostały przetestowane w warunkach zimowych podczas akcji lodowej na Wiśle w lutym br.

- Puma z tym rodzajem sterowania silnikiem i przy długości nieco ponad 33 metrów, charakteryzuje się całkiem dobrą zwrotnością - podzielił się pierwszymi wrażeniami z manewrów nowymi lodołamaczami kpt. żś. Tomasz Skowroński, nadzorujący pracę lodołamaczy w RZGW w Gdańsku. - Przy sile wiatru do 6 stopni bardzo dobrze radzi sobie z falą na otwartych wodach. Narwal to mniejsza moc, ale atutem jest kształt kadłuba, który w warunkach Wiślanych jest najważniejszy, by sprawnie pokonywać mielizny i rozbijać tafle lodu.

 

Projekt dofinansowany został przez UE

Budowa została dofinansowana przez Unię Europejską. Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” dofinansowany jest, w wysokości 85 proc., z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ), Priorytet II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.1 „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.

Budżet projektu: 78,6 mln. zł.

Umowę o dofinansowaniu budowy podpisano w 15 lutego 2017 r. Zakończenie całego projektu przewidziane jest na jesień 2022 r.

 

 

opr. (tomm)/RZGW w Gdańsku

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama