Zamontowanie nowego pomnika miało miejsce 9 czerwca 2022 r. Jak poinformowała pani E. Kasprzak pomnik miał być objęty gwarancją, ale gdy chciała wyegzekwować ją u Państwa – nie było takiej możliwości. Niestety br. 2024 zaczęły się poważne problemy z nagrobkiem: odkleiła się doniczka na kwiat i wyraźnie zaczęły się ruszać płytki chodnikowe nagrobka.
Luźna ławka i telefony
- Gdy podniosłem element chodnika byłem w szoku. Okazało się, że leżał on po prostu na piasku budowlanym – relacjonuje pan Damian M.
- Do tego źle zamontowano ławkę przy nagrobku, bo jest po prostu luźna – dodała pani Ewa. - Poprosiłam, by ją umocować. Na drugi dzień (9 czerwca 2022 r.) przysłano pracowników i ją ustabilizowali. „A resztę gruzikiem wysypiemy” - powiedzieli. - Potem się zaczęło nie odbieranie telefonów ode mnie. A kostka betonowa odchodziła i były przerwy, jednak usłyszałam od właścicielki firmy: „Tak musi być. Płytki położono dobrze!”. Zostałam nazwana „nienormalną kobietą”. Powiedziano wprost, że nie dokonają napraw.
Jak wiadomo sprawa godnego pochówku i upamiętnienia zmarłego estetycznym nagrobkiem jest w Polsce horendalnie droga. Dość, że ceremonia i stypa do tanich nie należą, to jeszcze pozostaje kwestia wykupienia miejsca na cmentarzu, zakupu trumny, nagrobka. Za nagrobek rodzina, o której mowa zapłaciła 5,7 tys. zł. Z czego zadatek wyniósł 3 tys. zł (rachunek z 9 czerwca 2022 r.).
Rodzina powołując się na Kodeks cywilny art. 561 oraz nowelizację ustawy art. 44, poz. 27 z 30 maja 2014 o prawach konsumenta i przepisów o umowie o dzieło, zażądała w ciągu 14 dni od doręczenia pisma reklamacyjnego (25.07.2024) usunięcia powstałej wady: nierównej kostki brukowej, wykonanej wokoło nagrobka, a ponieważ zdaniem pani Ewy wszystkie terminy zostały przekroczone żąda obniżenia wartości zawartej umowy (z powodu wady). Czyli de facto zwrotu 3 tys. zł.
Takie są przepisy
Zwróciliśmy się do właścicielki pani Żanety Alchimowicz z prośbą o odniesienie się do tej sytuacji.
- To nie jest tak, że gdy klient przychodzi, mówiąc że na nagrobku odkleił się wazon nasza firma nie podejmuje działań – przekonuje Żaneta Alchimowicz, właścicielka firmy AL-KAM Pracownia Kamieniarska. - Podejmujemy działania niezwłocznie, o fakcie odklejenia wazonu nawet nie zostałam powiadomiona. Jeśli chodzi o ułożenie kostki przy nagrobki, to tłumaczyłam pani Ewie wielokrotnie, że fakt iż nie jest ona ułożona na podsypce betonowej nie wynika z mojego celowego działania, ale z nakazu administracji cmentarza komunalnego. Na wszystkich cmentarzach jest zakaz stosowania podsypki betonowej oraz zakaz utwardzania gruntów wokół nagrobków. Nie mogę robić czegoś wbrew administracji cmentarza. Odpowiedź dla pani Ewy została udzielona przez reprezentującą mnie kancelarię. Jestem bardzo ugodowa. Prowadzę zakład od ponad 20 lat, ale nie mogę sobie pozwolić na wyzywanie od „złodziei”. Padały różne epitety. To nie jest tak, że wszyscy są przeciwko Pani Ewie. Nie wygląda to do końca tak, jak przedstawia tę sprawę rodzina pani Ewy. Gwarancja została udzielona na okres jednego roku, ale także po upływie roku dokonujemy naprawy np. przyklejenia ponownego danego elementu.
Pani Żaneta dodaje, że gdyby jej firma lub rodzina dokonały mimo tego rodzaju utwardzenia gruntu, wówczas przepis nakazywałby rozbiórkę kostki, wykopanie miejsca „na koszt dysponenta”. Dodała, że ściąganie granitowego grobu, gdzie kostka była dodatkowym elementem, domówionym. Potwierdziła, że otrzymała odpowiedź od PRPK.
Obie strony nie chcą ustąpić. Zarzucają sobie niestosowne zachowania. Zakład Pogrzebowy mówi nawet o nachodzeniu i wyzwiskach. Wygląda na to, że sprawa znajdzie swój finał na wokandzie.
Jak pokazaliśmy zakup nagrobka i wykupienie usługi jego montażu nie są sprawami tanimi, dlatego trudno się dziwić, że klient oczekuje otrzymania produktu bez wad i poprawnie wykonanej usługi.
A 1 listopada tuż tuż i każdemu zależy na godnym upamiętnieniu bliskich oraz by grób prezentował się godnie.
W. Mocny/Fot. Nadesłane do redakcji
Zakład Kamieniarski odrzuca roszczenie
„Działając na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, którego oryginał znajduje się do wglądu w siedzibie kancelarii, jako pełnomocnik Pani Żanety Alchimomowicz prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą AL-KAM Pracownia Kamieniarska Żaneta Alchimowicz z siedzibą w Tczewie, uprzejmie informuję, iż w dniu 09.08.2024r., listem poleconym o numerze (…) udzielona została Pani Ewie Kasprzak odpowiedź na reklamację. Przesyłka polecona została przez Panią Kasprzak odebrana w dniu 2024-08-14 o godzinie 12.40.
Wskazuję, iż przedmiotowe roszczenie jest bezzasadne zarówno co do zasady jak i co do wysokości. Szczegółowe wyjaśnienia znajdują się w piśmie, o którym mowa wyżej, które znajduje się w posiadaniu Pani Ewy Kasprzak.”
Napisz komentarz
Komentarze