Wartość zadania opiewała na łączną kwotę 4,5 mln zł. Zadanie zostało dofinansowane w ramach 8 edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Umowę na realizację zadania pn. „Remont wiaduktu drogowego nad linią kolejową PKP w ciągu ul. 30 Stycznia w Tczewie” podpisano 17 czerwca 2024 r.
Z ramienia Powiatu Tczewskiego umowę podpisali: Mirosław Augustyn - Starosta Tczewski oraz Andrzej Flisik – Wicestarosta, natomiast z ramienia wykonawcy, tj. Zakładem Specjalistycznych Robót Budowlanych IKOMONT z Janikowa - Zbigniew Przybecki.
- W sumie opóźnienie jest niewielkie, ale każde jest względne i można je różnie oceniać. Trochę niedobrze, że prace tak się przeciągnęły – stwierdził Roman Małecki, radny Rady Powiatu Tczewskiego. - Omawialiśmy też inną koncepcję budowy wiaduktu. Wówczas jednak nie udało się uzgodnić tego z koleją, by odpowiednio dostosować inwestycję do infrastruktury zarówno miejskiej, jak i kolejowej. Powiat nie ma takich możliwości finansowych jak Tczew czy inne samorządy. Cała ta inwestycja opierała się na możliwościach powiatu tczewskiego. Trudno powiedzieć czy możliwe było pozyskanie dużo większych środków. Myślę, że przydałaby się większa współpraca przy tym przedsięwzięciu miasta. Oceniam ją jako dostateczną, a samą inwestycję, jako racjonalną i konieczną.
Roman Małecki podobnie jak jego klub PiS uważa, że gdyby wiadukt był zburzony i odbudowany całkowicie od podstaw byłoby dobrze, bo w planach jest budowa nowego osiedla. Obiekt ten stanowiłby łącznik. Z pewnością obciążenie na nim będzie większe niż do tej pory. Jego zdaniem przebudowany wiadukt da powiatowi i miastu oddech na kolejne lata.
A jak prezentuje się oddana do użytku inwestycja?
Przypomnijmy, że wiadukt w ul. 30. Stycznia o długości 35,5 m, posadowiony był na dwóch filarach słupowych i został wybudowany w 1949 r. W chwili rozpoczęcia remontu znajdował się w bardzo złym stanie technicznym i wymagał natychmiastowego remontu. Roboty budowlane polegały m.in. na:
- remoncie ścian oporowych, umocnień skarpy, nawierzchni na dojazdach do obiektu;
- wymianie nawierzchni jezdni oraz izolacji na obiekcie wraz z oczyszczeniem i naprawą odsłoniętej płyty pomostowej;
- remoncie nawierzchni chodników w obrębie wiaduktu
- remoncie balustrady i zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji żelbetowej
- oczyszczeniu i powierzchniowej naprawie betonowych części filarów wraz z oczyszczeniem i powierzchniową naprawą ław;
Konieczne było odtworzenie elementów wyposażenia – raperów – punktów pomiarowych w celu umożliwienia monitoringu konstrukcji. Konieczna była naprawa odcinka wodociągu oraz
prace utrzymaniowe i porządkowe powierzchni podmostowej – regulacja sieci trakcyjnej
robotach porządkowych związanych z poprawą ogólnej estetyki wiaduktu oraz terenu przy obiekcie, w szczególności wegetacji roślin.
- W związku z remontem wiaduktu od dnia 28.06.2024 r. została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, a zamknięcie wiaduktu dla ruchu pieszego i kołowego nastąpiło z dniem 01.07.2024 r. - przypomina Marcin Stolarski, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Tczewie . - Pierwotnie, otwarcie wiaduktu dla ruchu pieszego i kołowego miało nastąpić z końcem grudnia 2024 r., jednakże z powodu konieczności wykonania dodatkowych, wcześniej nie przewidzianych prac to otwarcie nastąpiło z dniem 27 lutego br. (dla komunikacji miejskiej z dniem 1 marca).
Jak tłumaczono, dodatkowe prace polegały m.in. na wprowadzeniu kolejnych elementów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w zakresie wprowadzenia barier wykonanie dodatkowych barier drogowych, wykonanie muru oporowego i umocnienia skarpy płytami ażurowymi.
Powrót poprzednich tras autobusów
Kierowcy po długim czasie nie muszą korzystać z przymusowych objazdów, co było szczególnie uciążliwe dla ruchu autobusów miejskich. Dział Zarządzania Komunikacją Miejską poinformował o zmianach ruchu autobusowego na liniach miejskich.
Od soboty 1 marca obowiązuje zmiana rozkładu jazdy kursowania autobusów komunikacji miejskiej:
- Na stałe trasy, sprzed remontu wiaduktu, powracają linie nr 2 i 12,
- Zawiesza się kursowanie linii remontowych nr R2, R12 i R14,
- Zakończy się okres trwania czasowej zmiany organizacji ruchu.
Napisz komentarz
Komentarze