Z zaproszenia do uczestnictwa w spotkaniu odpowiedzieli m. in. Pomorski Kurator Oświaty Elżbieta Wasilenko, Przewodnicząca Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania rejon Tczew Alicja Olszewska, Prezes Zarządu Okręgowego Pomorskiego ZNP w Gdańsku Elżbieta Markowska, psycholog szkolny Magdalena Myszka, radni gminni i powiatowi oraz dyrektorzy placówek oświatowych z terenu gminy Pelplin.
Spadek uczniów...więcej nauczycieli
Dane przedstawione przez burmistrza Andrzeja Stanucha i Elżbietę Dziel, koordynatora ds. oświaty w Urzędzie Miasta i Gminy Pelplin dały zebranym dużo do myślenia.
Burmistrz przedstawił stan pelplińskiej oświaty, pokazując tendencje dotyczące liczby uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi na przełomie lat 2000 – 2013. Wynika z nich dość znaczący spadek uczniów przy… wzroście zatrudnienia nauczycieli i pracowników obsługi. Świadczyły o tym wykresy przygotowane dla każdej z placówek; w niewielu przypadkach wraz ze spadkiem liczby dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół szedł spadek zatrudnienia.
Jeszcze ciekawsze dane liczbowe podano pod koniec prezentacji. Dotyczyły one pieniędzy, jakie w przeliczeniu na jednego ucznia placówki otrzymują w ramach tzw. subwencji oświatowej z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz środków gminnych, które uzupełniają niedobory w tym zakresie. Najmniej gmina „dokłada” do jednego ucznia w Rajkowach, dalej w Rudnie i Małych Walichnowach. Najdroższym okazał się statystyczny uczeń z Kulic, który rocznie kosztuje ponad 14,2 tys. zł.
Szkoły wspierające i ...wymagające pomocy
Analizując sytuację oświaty w gminie Pelplin warto przyjrzeć się danym, jakie przedstawiła Elżbieta Dziel, koordynator ds. oświaty w Pelplinie. Interesująco prezentowały się te dotyczące choćby średnich wyników sprawdzianów w klasach VI szkół podstawowych. W gminie Pelplin wynik ten wyniósł w 2012 r. 18,51 pkt., w powiecie tczewskim 21,26, w woj. pomorskim 22,34 a w kraju 22,75. Najlepszym wynikiem może pochwalić się Szkoła Podstawowa w Małych Walichnowach.
Ważną miarą była też tzw. Edukacyjna Wartość Dodana, która obrazuje stan nauczania w gimnazjach i „przyporządkowuje” określoną szkołę do jednej z kategorii: szkoła niewykorzystanych możliwości, szkoła wymagająca pomocy, szkoła wspierająca i szkoła sukcesu. Spośród pelplińskich placówek oświatowych, zarówno w części humanistycznej, jak i matematyczno – przyrodniczej najlepiej wypadł Zespół Kształcenia i Wychowania w Kulicach, który jako jedyny znalazł się w „widełkach” przyporządkowujących do szkoły sukcesu. Z wykresów przedstawionych przez koordynatora oświaty wynika, że pozostałe placówki to tzw. szkoły wspierające lub też, niestety, szkoły wymagające pomocy. Analizie porównawczej poddano także wyniki egzaminów zewnętrznych klas III gimnazjów w ujęciu trzyletnim. Spośród wyników przedmiotowych na tle powiatu, województwa i kraju dość porównywalnie pelplińscy uczniowie wypadają w języku polskim, przyrodzie i języku niemieckim. Słabiej te wyniki prezentują się w przedmiotach: historia, WOS, matematyka i język angielski.
Kiedy będzie lepiej?
Podczas forum dyrektorzy pochwalili się osiągnięciami swoich uczniów, były to zarówno sukcesy dydaktyczne, jak i sportowe. Z kolei środowiska nauczycielskie potwierdzając tendencje spadkowe dzieci w szkołach w całej Polsce pochwaliły władze samorządowe w zakresie inwestowania w placówki i ich infrastrukturę mając nadzieję, że poziom ten zostanie utrzymany.
Na pytanie czy forum przyniesie odpowiednie skutki, choćby w postaci wzrostu wyników nauczania, należy poczekać. W celu przedstawienia wniosków ze spotkania, burmistrz Stanuch powołał trzyosobową komisję w składzie: radny Rady Miejskiej w Pelplinie Ryszard Rogaczewski, koordynator ds. oświaty Elżbieta Dziel, nauczyciel Zespołu Szkół Nr 2 w Pelplinie Beata Owsiak.
Napisz komentarz
Komentarze