RIO w swoim stanowisku określiła uchwałę radnych jako przyjętą „z istotnym naruszeniem prawa , polegającym na wprowadzeniu zmian w planie wydatków budżetu oraz zaproponowanym załączniku Nr 3 i Nr 5 do badanej uchwały.” Dodajmy, że zmian tych nie zaakceptował burmistrz Gniewu jako organ wykonawczy.
Jak stwierdziło Kolegium RIO: „w odniesieniu do gmin kompetencje do zgłaszania zmian w budżecie, zgodne z art. 60 ust.2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, posiada wyłącznie wójt (lub burmistrz - dop. red.) gminy (zgodnie z ww. przepisem wójtowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy). Kolegium stanowczo podkreśliło wyłączną odpowiedzialność wójta, burmistrza bądź prezydenta za ostateczny kształt finansów gminy, a co za tym idzie - uchwał budżetowych. Dalej w dokumencie czytamy, że radni mogą proponowaną przez burmistrza uchwałę budżetową w całości przyjąć lub odrzucić, nie mogą natomiast wnieść poprawek bez zgody władzy wykonawczej. Przewodniczący Damian Szmyt już zapowiedział odwołanie się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, uzasadniając to istnieniem różnego rodzaju interpretacji, co do kompetencji Rady Miejskiej.
Stanowisko zawarte w uchwale budżetowej przygotowanej przez burmistrza radni gniewscy przyjęli podczas ostatniej sesji nadzwyczajnej 18 marca. Sesja ta tym razem odbyła się na hali sportowej w Gniewie z uwagi na zagrożenie koronawirusem, gdzie każdy radny zajmował miejsce w odległości 1,5 m dla zachowania bezpieczeństwa.
Komentarze burmistrza Macieja Czarneckiego i przewodniczącego Szmyta do stanowiska Kolegium RIO w najbliższym numerze Gazety Tczewskiej.
Wawrzyniec Mocny
Napisz komentarz
Komentarze