7 listopada br. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019r. w sprawie kontroli ruchu drogowego.
ZMIANY PODCZAS KONTROLI
Zauważalną dla kierujących zmianą będzie odczyt wskazań drogomierza w pojeździe bez względu na to, czy dokonywana jest kontrola stanu technicznego, czy nie. Policjant będzie mógł także dokonać kontroli licznika pojazdu holowanego lub przewożonego. To nowe uprawnienie nie tylko policjanta, ale także inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusza Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej. Uzyskane dane będzie można od razu wprowadzić do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jednak sprawdzanie drogomierza zacznie się dopiero od 1 stycznia 2020.
Może też dokonać wstępnego przeglądu stanu pojazdu, po którym będzie mógł skierować pojazd na bardziej szczegółowe badania.
Dane zostaną przekazane do centralnej ewidencji pojazdów. Zapis ten zacznie obowiązywać z dniem 01 stycznia 2020r. Inną istotną zmianą jest dopuszczenie postoju pojazdu Policji w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Znowelizowane Prawo o ruchu drogowym ma sprawić, że policjant poczuje się bezpieczniej podczas kontroli drogowej. Po wezwaniu do zatrzymaniu się, kierowca musi poczekać aż podejdzie do niego funkcjonariusz i wyda konkretne polecenie. Do tego czasu kierowca nie powinien gasić silnika, tylko spokojnie czekać na dalszą część kontroli. Jego wyłączenie i włączenie świateł awaryjnych również następuje na polecenie kontrolującego.
Trzymaj ręce na kierownicy!
Skróci się też czas kontroli trzeźwości. Podczas działań kontrolnych ukierunkowanych na poddanie jak największej liczby kierujących pojazdami badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu, policjant, który zatrzymał pojazd, nie będzie się już przedstawiał, a poprzestanie na podaniu przyczyny zatrzymania. Przypominamy, że Rozporządzenie wskazuje także sposób zachowania się kierującego podczas kontroli. Jest on zobowiązany do trzymania rąk na kierownicy. Na polecenie policjanta ma także obowiązek wyłączyć silnik pojazdu, włączyć światła awaryjne oraz umożliwić identyfikacje pojazdu.
Na każdą czynność należy uzyskać zgodę funkcjonariusza, a jeśli kierowca sam chce coś zrobić, np. wysiąść z auta, to musi zapytać o zgodę. W czasie kontroli nie wolno wiercić się, ani np. sięgać do wewnętrznej kieszeni kurtki, bo może to być odczytane jako sięganie po broń. Jeśli kierowca nie zastosuje się do tych zasad, może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 500 zł.
Wysiadać z kontrolowanego pojazdu kierujący lub pasażer mogą wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.
Mogą przeszukać auto
Podczas kontroli należy pozwolić policjantowi na sprawdzenie wnętrza samochodu, a także bagażnika i komory silnika.
Umundurowany policjant nie musi się legitymować, chyba że kierowca będzie się tego wyraźnie domagał. Obowiązek legitymowania mają natomiast policjanci ubrani po cywilnemu.
Co ważne mundurowi będą mogli zrywać plomby i sprawdzać zawartość ładunku, w przypadku gdy pojazd wzbudzi ich wątpliwości. Patrole policyjne zyskały też uprawnienie, polegające na zatrzymywaniu radiowozu w miejscach zabronionych, jednak mogące być stosowane jedynie w szczególnych sytuacjach (np. prowadzenia czynności w związku z wypadkiem).
Policjanci nie będą mogli już dowolnie stosować urządzeń pomiaru prędkości. By taka kontrola została uznana przez sąd droga powinna być prosta, bez zbyt dużych wzniesień i innych przeszkód np. bez znajdujących się w pobliżu słupów energetycznych, które mogłyby zakłócić pomiar, co powinno wynikać z instrukcji obsługi radaru.
Dodajmy, że nowe uprawnienia kontrolne zyskali także inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.
Pełny tekst Rozporządzenia wraz z załącznikami dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod linkiem: dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2141/1.
Napisz komentarz
Komentarze