Kilka dni temu w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta Pelplin, odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Gmin Pomorskich na Rzecz Budowy Autostrady A-1. Tworzą je gminy woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego, przez które przebiegać będzie autostrada.
A-1 (w projekcie) bliżej Torunia
W obradach uczestniczyli m. in. Robert Garbarczyk - przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury oraz zastępca dyrektora Departamentu Rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad, były już wojewoda pomorski Piotr Karczewski oraz Aleksander Kozłowski - prezes Rady Nadzorczej Gdańsk Transport Company, wykonawcy A-1. Zgromadzenie otworzył prezes Stowarzyszenia, a jednocześnie burmistrz Pelplina Andrzej Stanuch.
- Prace projektowe zostały zakończone – powiedział Zenon Ryż, projektant z firmy Transprojekt Gdański sp. z o.o., przedstawiając informację na temat realizacji budowy II odcinka autostrady A-1 Nowe Marzy-Toruń. - Zaprojektowany odcinek A-1 został podzielony na cztery mniejsze odcinki, tj. Nowe Marzy – Grudziądz (8,9 km), Grudziądz – Lisewo (15,6 km), Lisewo – Lubicz (27 km) oraz Lubicz – Czerniewice (11 km). Projekty budowlane na trzy odcinki autostrady A-1 zostały złożone u wojewody kujawsko-pomorskiego.
Co z drogami dojazdowymi?
Wojewoda Piotr Karczewski przypomniał jak ważną inwestycją jest budowa autostrady A-1 dla Gdańska i Pomorza. Z kolei prezes GTC Aleksander Kozłowski zapewnił, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to prawdopodobnie pierwsze prywatne samochody pojawią się na autostradzie już 22 grudnia, kiedy planowane jest otwarcie odcinka Rusocin – Swarożyn. Ewa Łydkowska, rzecznik GTC, omówiła stan zaawansowania prac na budowie wspomnianego odcinka. Członków Stowarzyszenia interesowała zwłaszcza kwestia dróg dojazdowych do budowanej autostrady – na ich pytania odpowiadał Kazimierz Normant, dyrektor Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Dalsza część obrad dotyczyła spraw statutowych Stowarzyszenia. Podjęto m. in. uchwałę o założeniu strony internetowej informującej o celach i działalności Stowarzyszenia.
Historia budowy Autostrady Bursztynowej
Autostrada A-1 była przewidywana do realizacji w latach 60. XX wieku jako fragment Transeuropejskiej Autostrady Północ-Południe (TAPP), mającej w zamyśle łączyć Skandynawię z krajami basenu Morza Śródziemnego. W latach 1978-1989 wybudowano jedyny (17,5 km) jej odcinek: Tuszyn – Piotrków Trybunalski. 29 lipca 2005 r. koncesjonariusz – Gdańsk Transport Company S.A., rozpoczął budowę północnego odcinka autostrady Rusocin – Nowe Marzy o długości 89,5 km. Odcinek ten na całej długości budowany jest w przekroju dwujezdniowym, czteropasmowym, z rezerwą na trzeci pas. Oddanie do ruchu całości budowanego odcinka nastąpić ma jesienią 2008 r., a pół roku wcześniej gotowy ma być pierwszy fragment trasy - od Rusocina do węzła w Swarożynie. A-1 nazywana jest także Autostradą Bursztynową. Po upadku koncepcji budowy autostrady A-3 wzdłuż zachodniej granicy kraju, ma być jedyną polską autostradą prowadzącą południkowo. Połączy Trójmiasto z obszarami metropolitalnymi Torunia, Łodzi oraz Górnego Śląska, a także włączy je w sieć dróg środkowej i południowej Europy. W węźle Stryków I, na północ od Łodzi, przetnie projektowaną autostradę A-2, natomiast w węźle Sośnica na terenie Gliwic czynną już A-4.
Ulga dla kierowców - odkorkowana "jedynka"
PELPLIN. O tym, że budowa autostrady A-1 jest ważna nie tylko dla całego kraju, ale przede wszystkim dla samego Pomorza nie trzeba nikogo przekonywać. Skorzystają z niej kierowcy, którzy nie będą musieli stać w korkach na krajowej „jedynce” oraz przedsiębiorcy.
- 04.12.2007 09:56 (aktualizacja 16.08.2023 02:44)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze