Nad tym co powinno znaleźć się w „odświeżonym” WPI, a co nie, dyskusje trwały kilka miesięcy. Ostateczną, opartą na kompromisie, wersję dokumentu zatwierdziła tczewska Rada po wcześniejszej jego prezentacji przez wiceprezydenta Mirosława Pobłockiego. Na jakie inwestycje postawili radni? Czy do 2013 r. Tczew zmieni się nie do poznania, czy raczej będą to zmiany czysto kosmetyczne?
Po co zmiany?
Zacząć wypadałoby od wyjaśnień - po co zmieniać dokument uchwalony na lata 2006-2013 po dwóch latach jego obowiązywania?
- WPI sprzed dwóch lat wymaga aktualizacji z dwóch powodów - wyjaśnił zastępca prezydenta. - Minęły dwa lata, z perspektywy których pewne zadania - jeśli chodzi o celowość ich organizacji - wyglądają trochę inaczej. Część zadań zostało już po prostu zrealizowanych. Wkroczyliśmy poza tym w nowy okres budżetowania środków unijnych (2007-2015), w rezultacie czego musimy się dostosować do nowych projektów, które są już przygotowane i które będziemy zgłaszać do konkursów. Drugi powód jest taki, że Rada uchwaliła niedawno aktualizację Strategii Rozwoju Miasta, względem której należało również dokonać zmian w WPI.
Nad zmianami w dokumencie przez kilka ostatnich miesięcy pracował zespół radnych i urzędników. Ostateczna jego wersja zawiera trzy priorytety: inwestycje zw. z drogami (remonty i budowa nowych), inwestycje zw. z terenami zielonymi i rekreacyjnymi oraz inwestycje zw. z rewitalizacją Starego Miasta.
Drogi - dla każdego „coś”
Zacznijmy od inwestycji drogowych. Te zostaną rozłożone równomiernie - każde osiedle „coś” dostanie (czy i do twojej ulicy miasto ma jakieś plany? - zerknij do ramki). Najważniejszym zadaniem drogowo-komunikacyjnym będzie jednak budowa transportowego węzła komunikacyjnego (tereny PKP).
- W chwili obecnej finiszujemy z przygotowaniami do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego terenu, co umożliwi nam ogłoszenie przetargu na budowę galerii handlowej i kina - oznajmił Mirosław Pobłocki. - Przetarg powinien zostać ogłoszony i rozstrzygnięty najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Obok przebudowy węzła i modernizacji istniejącego już układu drogowego, tczewscy rajcy postawili również na tworzenie nowych miejsc parkingowych.
- Sztandarowym projektem będzie budowa parkingu pomiędzy ulicami Ogrodową i Wąską, co powinno poprawić sytuację transportową i komunikacyjną na terenie Starego Miasta - wytłumaczył zastępca prezydenta. - Duży, podziemny parking powstanie również w ramach inwestycji zw. z budową węzła. Obsłuży on nie tylko sam węzeł, ale i galerię.
Rekreacja i wypoczynek - gratka dla rowerzystów
Jedną z najważniejszych inwestycji w tej kategorii będzie zaplanowana na lata 2009-13 rewitalizacja Parku Miejskiego. Ale to nie wszystko:
- Kończymy w chwili obecnej prace zw. z przygotowaniem projektu modernizacji terenu czyżykowskiej niecki - poinformował wiceprezydent. - Przygotowana jest również koncepcja zagospodarowania zielenią i miejscami rekreacyjnymi osiedla Bajkowego.
Budowa placów zabaw i terenów rekreacyjnych na innych osiedlach (niecka przy ul. Jedności Narodu, plac zabaw na Os. Staszica) znalazły się w planach na 2010 r. Zadowoleni powinni być również rowerzyści.
- Na lata 2009-2010 zaplanowaliśmy budowę ścieżki pieszo-rowerowej z wyjściem na ul. Czatkowską (pod tczewskimi mostami) oraz wzdłuż Kanału Młyńskiego - wymieniał Mirosław Pobłocki. - Ponadto podjęliśmy temat budowy ścieżek rowerowych: pomiędzy mostami tczewskimi i knybawskim oraz Szlaku Grzymisława (Tczew - Gniew).
Ponadto na 2011 r. zaplanowano rewitalizację parku przy ul. ks. Ściegiennego, na 2012 r. natomiast - Parku Strzelnica i Parku Kopernika.
Więcej budynków komunalnych
WPI - oprócz zamierzeń odnośnie dróg i terenów rekreacyjnych - zawiera wytyczne dotyczące gospodarki mieszkaniowej zw. m.in. z budową nowych osiedli: przy ul. Głowackiego i przy ul. Czatkowskiej. Duży nacisk położony został na budownictwo komunalne.
- Chcemy zwiększyć liczbę budowanych gmachów komunalnych z jednego do średnio dwóch rocznie - zapewnił wiceprezydent Pobłocki. - W 2009 r. ruszy budowa dwóch wielomieszkaniowych budynków komunalnych przy ul. Prostej. Docelowo ma tam powstać 8 budynków (łącznie 144 mieszkania).
Kolejne bloki komunalne - przy ul. Sadowej, a także u zbiegu ulic Armii Krajowej i Kasztanowej oraz Armii Krajowej i Kilińskiego - powstaną w 2012 r.
- Duże środki (ok. 1 mln zł rocznie) przeznaczymy na kapitalne remonty budynków komunalnych już istniejących, zwłaszcza tych przy ul. Stoczniowców - powiedział zastępca prezydenta. - Będziemy remontować po jednym budynku rocznie.
Warto wspomnieć również o planie zmiany systemu ogrzewania tczewskiej starówki - system, który zostanie wdrożony w latach 2010-11 ma być zdecydowanie bardziej ekologiczny.
Co jeszcze?
Rewitalizacja Starego Miasta, masa inwestycji sportowych (m.in. modernizacja stadionu przy ul. Bałdowskiej oraz budowa nowych i modernizacja już istniejących boisk), system monitoringu (ok. 80 kamer na terenie miasta), a także budowa ośrodka MOPS, budowa nowego skrzydła budynku administracyjnego Urzędu Miejskiego, realizacja projektu „Miejski Dom Przedsiębiorców” (budynek LOK przy ul. Obr. Westerplatte) itd. - wszystkie ww. inwestycje zrealizowane zostaną w latach 2009-2013. Jednak - jak zaznacza Mirosław Pobłocki - WPI jest dokumentem raczej elastycznym: wiele może się w jego treści przez najbliższe 5 lat zmienić.
- Kolejność zadań determinowana jest zdolnością pozyskania środków unijnych. Pewne pozycje, dla których nie uzyskamy unijnego wsparcia, mogą zostać po prostu z WPI wykreślone. Mogą również pojawić się inne, pilniejsze potrzeby.
Planowane inwestycje transportowe na lata 2009-13
Czy powstanie nowa droga dojazdowa do twojego osiedla? Czy zmodernizowana zostanie ulica, którą jeździsz codziennie do pracy? Oto inwestycje drogowe, które miasto planuje zrealizować w ciągu najbliższych latach:
Rok 2009
• przebudowa drogi wraz z budową miejsc parkingowych przy ul. Topolowej (przy SP nr 12), • modernizacja ulic: Spółdzielczej, Nadbrzeżnej, Gałczyńskiego; • opracowanie i wdrożenie projektu „Regionalny węzeł komunikacyjny ruchu pasażerskiego w Tczewie zintegrowany z aglomeracją Trójmiasta”; • przebudowa dojazdu do węzła autostrady A-1 „Stanisławie” (w ramach inwestycji przebudowany zostanie wiadukt na ul. Wojska Polskiego, a na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i Armii Krajowej zainstalowana będzie sygnalizacja świetlna); • przebudowa ul. Rokickiej; • rozbudowa ul. Żeglarskiej; • projekt i realizacja ul. Zamkowej; • uzbrojenie terenu w rejonie ul. Czatkowskiej (teren przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową); • modernizacja łącznika ul. Jedności Narodu - Zespół Szkół Ekonomicznych; • budowa parkingu wielopoziomowego ul. Ogrodowa/ Wąska; • realizacja al. Kociewskiej („Nowosuchostrzyckiej”) - przedłużenie istniejącej już al. Kociewskiej.
Rok 2010
• budowa parkingu przy ul. ks. Ściegiennego; • opracowanie i wdrożenie projektu „Regionalny węzeł komunikacyjny ruchu pasażerskiego w Tczewie zintegrowany z aglomeracją Trójmiasta” ; • budowa układu dróg wewnętrznych na terenie byłej „fabryki domów” - poprawi on z jednej strony dojazd do firm, sklepów i zakładów usługowych, które mają tam swoją siedzibę, a z drugiej - „odciąży” ul. Jagiellońską; • budowa parkingu wielopoziomowego - ul. Ogrodowa /Wąska ; • modernizacja ul. Spółdzielczej; • modernizacja ulic: Lipowej, Okrzei, Garncarskiej; • uzbrojenie terenu na os. Witosa (teren przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe); • modernizacja ulic: Andersa, Nadbrzeżnej i Sambora.
Rok 2011
• budowa parkingu wzdłuż ul. Jagiellońskiej (na wysokości pl. Papieskiego); • budowa parkingu i drogi dojazdowej do obiektów handlowych przy ul. Kubusia Puchatka; • budowa parkingu przy ul. Wąskiej; • modernizacja ul. Wigury ; • realizacja al. Kociewskiej („Nowosuchostrzyckiej”) ; • realizacja ul. Mieszka I; • opracowanie i wdrożenie projektu „Regionalny węzeł komunikacyjny ruchu pasażerskiego w Tczewie zintegrowany z aglomeracją Trójmiasta” ; • budowa układu dróg wewnętrznych na terenie byłej „fabryki domów” ; • uzbrojenie terenu ul. Czatkowska; • budowa parkingu przy ul. Ściegiennego ; • modernizacja ul. Spółdzielczej ; • budowa ul. Obrońców Tczewa; • uzbrojenie terenu os. Witosa ; • modernizacja ulic: Okrzei, Lipowej, Garncarskiej.
Rok 2012
• budowa ul. Nowodworcowej i Kwiatowej; • budowa ul. Poligonowej ; • budowa układu dróg wewnętrznych w rejonie ul. Gdańskiej 32; • budowa parkingu wielopoziomowego przy ul. Obr. Westerplatte; • budowa ul. ks. Pasierba; • modernizacja ulic: Malczewskiego, Kossaka, Jedn. Narodu, Gen. Dąbrowskiego, Ceglarskiej, Królowej Marysieńki; • budowa drogi dojazdowej do budynków przy ul. Andersena 12 A i B; • modernizacja ul. Czyżykowskiej; • budowa drogi dojazdowej do obiektów handlowych przy ul. Kubusia Puchatka; • budowa parkingu przy ul. Wąskiej; • realizacja al. Kociewskiej („Nowosuchostrzyckiej”); • uzbrojenie terenu os. Witosa; • modernizacja ul. Wigury; • modernizacja ul. Kochanowskiego.
Rok 2013
• realizacja ul. Czatkowskiej ; • realizacja ul. 30 Stycznia; • modernizacja ul. Stoczniowców; • budowa ul. Bpa Dominika; • modernizacja ulic: Orzeszkowej, Jagiellończyka, Batorego, ks. Sychty, W. Pola; • realizacja ul. Pomorskiej i Sobieskiego; • budowa układu dróg wewnętrznych w rejonie ul. Gdańskiej 32; • budowa parkingu wielopoziomowego przy ul. Obr. Westerplatte; • modernizacja ul. Malczewskiego, Jedn. Narodu; • budowa drogi dojazdowej do budynków przy ul. Andersena 12 A i B; • modernizacja ul. Czyżykowskiej; • uzbrojenie terenu ul. Czatkowska; • budowa ul. Świętopełka.
Reklama
Radni przyjęli nowelizację Wieloletniego Planu Inwestycyjnego
TCZEW. Drogi, tereny zielone i rekreacyjne oraz rewitalizacja starówki - to priorytety Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, dokumentu określającego najważniejsze miejskie inwestycje do 2013 r. Jego nowelizację przyjęli podczas wrześniowej sesji tczewscy radni.
- 31.10.2008 00:11 (aktualizacja 02.08.2023 11:07)
Napisz komentarz
Komentarze