Użytkownicy samochodów będą wściekli, gdyby – nie daj Boże – trzeba byłoby wyłączyć z ruchu dwa wiadukty jednocześnie. Powiat, właściciel obiektów, ma nóż na gardle. Miasto, wspierając finansowo, chce powiatowi ten nóż z gardła zdjąć (albo przynajmniej odsunąć na bezpieczną odległość).
Decyzje muszą zapaść natychmiast!
Miasto i powiat, niczym Flota Zjednoczonych Sił (tytuł płyty zespołu Voo Voo), a właściwie Flota Zjednoczonej Kasy, szukają rozwiązań.
- 2 października doszło do spotkania z mojej inicjatywy – mówi Mirosław Pobłocki, wiceprezydent Tczewa. – Wziął w nim udział cały zarząd powiatu, Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie, prezydent Tczewa plus przedstawiciele naszego „zarządu dróg”, czyli wydziału spraw komunalnych. Poza tym skarbnicy miasta i powiatu. Wcześniej przesłałem propozycje tematów, które chcieliśmy omówić. Od razu powiem, że nie udało się omówić wszystkich, jedenastu, tematów. Kolejne spotkanie odbędzie się 14 października. Przebrnęliśmy przez pięć punktów plus akcja zima. Na kolejnym dojdzie jeszcze sprawa wiaduktu w ul. 30 Stycznia. Pani Witkowska przedstawiła aktualną wiedzę na temat stanu obiektów. Rozmowy skoncentrowały się w zasadzie na dwóch wiaduktach, które z punktu widzenia układu komunikacyjnego miasta są bardzo istotne, czyli wiadukt na Wojska Polskiego i na 1 Maja przy hospicjum. W stosunku do nich musimy podjąć jak najszybciej wiążące decyzje.
Nie można wyłączyć dwóch z ruchu
Co to za aktualny stan wiedzy o wiaduktach?
- Oto tabela – informuje Mirosław Pobłocki. - Tu są wszystkie wiadukty. Uwzględniliśmy w rozmowach fakt, że wiadukt na ul. 1 Maja jest w stanie krytycznym. Według oceny powiatu, zakres prac niezbędnego remontu opiewa na kwotę około dwóch mln zł. Zaznaczam, że remont to nie znaczy budowa nowego obiektu. To remont tego co jest i dlatego jest taka niska kwota. Wzięliśmy pod uwagę fakt, że z kolei wiadukt na ul. Wojska Polskiego będzie zgłaszany wspólnie z marszałkiem województwa o środki unijne. Konkurs o nie zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Nie możemy jednocześnie wyłączyć dwóch wiaduktów z ruchu. Kolejność musi być następująca: zdecydowaliśmy się „iść” w wiadukt 1 Maja z racji gorszego stanu technicznego. Podjęliśmy decyzję, aby w 2009 r. zlecić dokumentację remontu tego wiaduktu. Miasto będzie partycypowało w 50 proc. kosztów remontu, w związku z czym wpiszemy do budżetu miasta na 2009 r. kwotę 1 mln zł. I ten wiadukt w przyszłym roku będzie wyremontowany i przystosowany do nośności 30 ton.
Wyremontują „nawet” bez Unii
- Równolegle w 2009 r. do inwestycji na ul. 1 Maja, będą prowadzone prace przygotowawcze do rozpoczęcia inwestycji na wiadukcie Wojska Polskiego – dodaje M. Pobłocki. - W tej chwili powiat ma przygotowaną w czterech wersjach koncepcję wizualną, architektoniczną tego wiaduktu. Jedną z nich wybierzemy do realizacji. Do 31 marca przyszłego roku powiat będzie miał dokumentację techniczną do wybranej przez nas wersji. Potem rozpoczną się prace związane z przetargiem na wykonawcę, tak aby albo na koniec roku 2009 po zakończeniu remontu wiaduktu na 1 maja albo w 2010 rozpocząć budowę wiaduktu w ul. Wojska Polskiego. Nawet bez unijnych pieniędzy.
Największa zakała
W 1973 r. wybudowano wiadukt w ul. 1 Maja (blisko hospicjum) o długości 47,5 m i nośności 20 t. Ekspertyzę techniczną zrobiono w listopadzie 2007 r. Dziś wiadukt grozi katastrofą budowlaną. Intensywnie postępuje degradacja obiektu. Bezzwłocznie należy wyeliminować występującą penetrację wód opadowych w głąb konstrukcji nośnej obiektu oraz katastrofalny stan przyczółków zagrożonych utratą stateczności, a tym samym przeciążeniem konstrukcji przęseł skrajnych. Albo prace remontowe, albo dalsza degradacja obiektu, przeciążenie konstrukcji nośnej i w efekcie wyłączenie z eksploatacji. Uff..
- Jak jadą dwie wielkie ciężarówki, to nie wchodzę na ten wiadukt – stwierdza pół żartem, pół serio Wiesław N., mieszkaniec Tczewa.
- Wiele osób i tak nie przestrzega ograniczenia do 15 ton – wyjaśnia zawodowy kierowca z wieloletnim stażem. – Sam widziałem przejeżdżające 40-tonowe tiry.
Spotkanie 2 października odbyło się bez udziału mediów. Informacje, na naszą „usilną prośbę”, uzyskaliśmy (bez problemów) od wiceprezydenta Pobłockiego. Po kolejnym spotkaniu oczekujemy informacji od starostwa.
„Świadectwo” wiaduktów bez promocji na następny rok
Jedna „czwórka”, dwie „trójki”, dwie „dwójki” i cztery całe „zera” według szkolnych ocen – oto obraz „chluby i zakały” Tczewa, czyli mostów i wiaduktów.
Obiekty mostowe (wiadukty): ul. Wojska Polskiego - 49,9 m długości, nośność 20 t, ogólny stan zły, planowana przebudowa (albo obniżenie nośności lub zamknięcie); ul. 1 Maja (bliżej ul. Łąkowej) – 113,56 m, nośność 2,5 t (!), bardzo zły stan ogólny, konieczność przebudowy; most tczewski – 1052,34 m, nośność 3,5 t (!), ogólny stan zły, do generalnej naprawy nadają się wszystkie elementy mostu; ul. Nowy Rynek (ul. Mostowa) - 53,82 m, nośność 15 t, ogólny stan dostateczny, ale w katastrofalnym stanie np. poprzecznice podporowe, bez remontu dojdzie do przeciążenia konstrukcji i znacznego obniżenia nośności; ul. Łąkowa (nad kanałem Młyńskim) – 8,22 m, nośność 30 t, stan ogólny dostateczny, kwalifikacja do remontu w krótkim czasie (albo obniżenie nośności lub całkowite wyłączenie z eksploatacji); ul. 30 Stycznia – 36,58 m, nośność 15 t, stan bardzo zły, najlepsze rozwiązanie: całkowita przebudowa obiektu; ul. Rokicka – 14,5 m, nośność 42 t, zły stan, planowana wymiana (budowa od nowa – 2009 r.), jest gotowy projekt techniczno-wykonawczy; ul. Gdańska (wiadukt 800-lecia, rok budowy 1998) - 114 m, nośność 40 t, ogólny stan konstrukcji dobry; ul. 1 Maja (bliżej hospicjum) – 47,5 m, nośność 20 t (znak drogowy - zakaz wjazdu powyżej 15 t!), ogólny stan zły (grozi katastrofą budowlaną).
Reklama
Wiadukty przed katastrofą
TCZEW. Gdy jadą dwie wielkie ciężarówki, to nie wchodzę na ten wiadukt – mówi Wiesław N., mieszkaniec Tczewa. Katastrofalny stan wiaduktów tczewskich nie do końca dociera do świadomości mieszkańców ani władz. Decyzje o remoncie powinny zapaść natychmiast - przed katastrofą.
- 10.10.2008 09:24 (aktualizacja 02.08.2023 05:20)
Napisz komentarz
Komentarze