Inicjatorami ustawienia przed ćwierćwieczem parowozu byli Zygmunt Pusz oraz Jerzy Truchliński, ówczesny naczelnik lokomotywowni. Z okazji jubileuszu członkowie Rady Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Zajączkowie Tczewskim postanowili w wolnym czasie wyczyścić i pomalować na nowo kolejowy zabytek. Prace trwały od 22 do 26 sierpnia. Kierował nimi przewodniczący ZZM w PKP Cargo S.A. Północny Zakład Spółki w Gdyni Andrzej Magulski. Parowóz malowali członkowie Rady ZZM: Ryszard Arendt, Andrzej Dajer, Rafał Latuszewski, Adam Murawski, Piotr Rytelewski, Zbigniew Stanek oraz Zbigniew Pastwa.
- Parowóz serii Oi2 , który stoi w Zajączkowie Tczewskim, jest jednym z trzech egzemplarzy parowozów tego typu, które zachowały się w Europie – podkreśla Adam Murawski.
Pojazd powstał w 1940 r. w fabryce Schichau w Elblągu. Ostatnią naprawę przeszedł w styczniu 1971 r., a pięć lat później został skreślony z listy inwentarza lokomotywowni Zajączkowo Tczewskie. Do tego dnia przejechał 280 tys. km. W 1977 r. został przekazany do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie (oddział w Ostrowie Wlkp.), skąd do Tczewa wrócił w 1986 r. Oficjalne odsłonięcie parowozu – pomnika odbyło się 29 września 1986 r.
Zabytkowy parowóz jak nowy. Jeden z trzech takich egzemplarzy w Europie...
TCZEW. 29 września mija 25-lecie oficjalnego odsłonięcia parowozu Oi2 - 29, jako pomnika uświetniającego tradycję pracy drużyn trakcyjnych pracujących w Lokomotywowni Pozaklasowej Zajączkowo Tczewskie. W minionym tygodniu kolejarze odnowili unikatowy pojazd.
- 02.09.2011 00:00 (aktualizacja 18.08.2023 13:03)

Reklama
Napisz komentarz
Komentarze