24 marca, w pierwszym przypadku mężczyzna stracił prawie 11 tys. zł. Jak do tego doszło?
Do 52-latka zadzwonił oszust podszywający się pod pracownika banku i poinformował go, że musi dokonać transferu pieniędzy na tzw. bezpieczne konto, ponieważ jego aktualne konto jest zagrożone. Mężczyzna potwierdził 10 transakcji kodem Blik i tym samym tracił sporą sumę pieniędzy.
W drugim przypadku 44-letnia kobieta wystawiła na portalu sprzedażowym ubrania, po chwili skontaktowała się z nią telefonicznie osoba zainteresowana ich kupnem. Kilka minut później sprzedająca otrzymała wiadomość, w treści której był link, by zatwierdzić transakcję. Niczego niepodejrzewająca kobieta kliknęła w link, który przekierował ją na stronę banku, gdzie następnie ona się zalogowała. Chwilę później odebrała telefon od oszusta podszywającego się za pracownika banku, który poinformował ją, że pomoże jej dokończyć proces sprzedaży. Kobieta przekazała oszustowi 3 kody Blik i straciła 3,2 tys. zł.
Kolejną ofiarą była również kobieta tym razem 30-latka, która wystawiając zabawki na sprzedaż przez Internet, kliknęła link, który otrzymała od rzekomo zainteresowanej kupnem towaru oszustki. Kilka minut później odebrała połączenie od „pracownika firmy kurierskiej”, który zaoferował pomoc w procesie sprzedaży. Podczas rozmowy z oszustem kobieta podała mu 3 kody Blik a z jej konta, zniknęło 4,5 tys. zł.
W jaki sposób działają oszuści? Jakich zachowań należy się strzec?
Oszust dzwoni na numer telefonu komórkowego danej osoby i podaje się za pracownika banku. Co istotne na ekranie osoby odbierającej telefon może się pojawić numer, który jest łudząco podobny do numeru telefonu prawdziwej placówki bankowej, bądź może się wyświetlić nazwa banku. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy „konsultant” wybiera różne formy manipulacji, która umożliwia ją mu w rezultacie przejęcie oszczędności rozmówcy.
Apelujemy o szczególną ostrożność przy dokonywaniu jakichkolwiek operacji internetowych. Oszuści cały czas udoskonalają metody swojej działalności i wykorzystują każdą okazję, aby wyłudzić oszczędności!
Apelujemy, aby weryfikować wszystkie otrzymywane informacje zarówno telefonicznie, jak i poprzez wiadomość tekstową, zwłaszcza dotyczące pieniędzy na kontach bankowych. Nie przekazujmy swoich pieniędzy na niewiadomego pochodzenia konta bankowe.
KPP Kwidzyn
Napisz komentarz
Komentarze