Wybory samorządowe zbliżają się wielkimi krokami, zwracamy zatem uwagę kandydatów na ten zaniedbany odcinek drogowy. Droga wymaga poszerzenia. Pewnym wyjściem mogłoby być połączenie przebudowy tej ulicy z szykowaną rewitalizacją parku.
Dramat uliczny!
Od czasu do czasu odcinek ten przeżywa intensywne „łatanie” dywanikami asfaltowymi, przez co droga ta wygląda jak „połatane spodnie”. Problem parkujących aut na ul. Sienkiewicza nasila się jeszcze bardziej w weekendy, gdy zjazdy ma Filia Gdańskiej Szkoły Wyższej. Dodajmy, że wielu mieszkańców idąc ul. Sienkiewicza skraca sobie drogę na Stare Miasto lub w kierunku centrum.
Użytkownikom tej drogi, ale przede wszystkim mieszkańcom, skutecznie utrudnia życie fakt, że ulica ta jest bardzo wąska. Utrudnienia powodują dodatkowo zaparkowane samochody na części jezdni w stronę Czyżykowa. Mało estetyczny chodnik asfaltowy zajmuje dużo miejsca w stosunku do szerokości jezdni.
- To prawdziwy dramat! Nie ma jak się przejść, a co dopiero wyjechać. Nie widać kompletnie nic – mówi pan Jan. - Do tego wiele osób parkuje w parku, co jest zabronione. Zapraszam straż miejską, warto przyjrzeć się tym wykroczeniom!
Dlaczego tak długo problem ul. Sienkiewicza nie został rozwiązany? Jednym z pomysłów mogłoby być dostosowanie ścieżki pieszo – rowerowej do ulicy o której mowa. Wówczas można by ją poszerzyć, przy okazji pozbywając się wzniesienia w postaci chodnika, którym obecnie stosunkowo mało osób się porusza. Z kolei rowerzyści już teraz, chętniej wybierają równoległą ścieżkę w parku.
Czy drogę da się poszerzyć?
Niedaleko ul. Sienkiewicza mieszka Mariusz Wiórek, były wicestarosta tczewski, obecny kandydat na radnego miejskiego z list PnP. Zapytaliśmy go czy przydałyby się zmiany na ul. Sienkiewicza.
- Ten pomysł jest bardzo trudny do realizacji, bo najpierw wymagałby zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – stwierdza M. Wiórek. - Proszę przeczytać jakie są parametry tej drogi w mpzp. Po jego zmianie będzie dylemat. Z jednej strony oczekiwanie przez mieszkańców ograniczenia ruchu poprzez budowę spowalniaczy, a z drugiej poprawa upłynnienia ruchu do ul. Czyżykowskiej, która wygeneruje dodatkowy ruch, nie podobający się mieszkańcom. Przyznaję. Problemem są parkujące m.in. przy ul. Zielonej auta. Ale to problem mniejszy, związany z budową większego parkingu na terenie wspólnoty. Budowa szerszych miejsc postojowych w pasie ul. Sienkiewicza bez zmian mpzp, mogłaby być zaskarżona z powodu maksymalnej szerokości jezdni - 5.5.m.
Wydaje się, że w obliczu tak fatalnego stanu drogi, który powoduje w zasadzie jedynie ograniczenie się przez władze miasta do niwelowanie dziur, sprawia że problem jest jedynie na chwilę zażegnany i powinno się zaplanować gruntowną przebudowę tej ulicy...
- Zgoda! Trzeba mówić NIE dla prowizorek. Oczywiście dziury po zimie należy pilnie naprawiać na bieżąco! – przyznaje M. Wiórek. - Myślę jednak, że zmiana asfaltowego chodnika w ciąg pieszo – rowerowy to dobry i niedrogi w realizacji pomysł. Opór mieszkańców może wzbudzić poszerzenie samej jezdni, bo oczekują oni, że natężenie ruchu powinno się raczej zmniejszać niż zwiększać. Moim zdaniem powinno się raczej przebudować całą ulicę na nowe parametry tak, by zmieścić w pasie drogowym dodatkowe i potrzebne miejsca postojowe oraz dla przebudowy ścieżki rowerowej, jednak w takim wypadku rada musiałaby zmienić plan zagospodarowania przestrzennego miasta. Inaczej Miejski Zarząd Dróg nie uzyska pozwolenia na budowę, chodzi tu m. in. o postulowane poszerzenie jezdni z 5.5 do np 7 m.
Co o tych planach sądzi Zakład Usług Komunalnych?
Zdaniem Marcina Górnego z Zakładu Usług Komunalnych, kier. Miejskiego Zarządu Dróg, stan techniczny ulicy Sienkiewicza oceniany jako dostateczny, z uwagi na występujące liczne spękania siatkowe nawierzchni wykonanej z betonu asfaltowego, a także liczne uszkodzenia asfaltowej nawierzchni chodnika zlokalizowanego po stronie parku. To wszystko kwalifikuje tę ulicę do wykonania jej gruntownego remontu bądź kompleksowej przebudowy.
- ZUK jako jednostka budżetowa Gminy Miejskiej Tczew, realizuje swoją działalność statutową w zakresie Zarządu nad drogami miejskimi w tym m.in. realizuje kolejne zadania inwestycyjne związane z modernizacja i rozwojem sieci drogowej miasta, czy zadania bieżące związane z utrzymaniem istniejących już dróg – stwierdza kier. Marcin Górny. - Działania te finansowane są w oparciu o plan finansowy jednostki, konstruowany na podstawie aktów prawa miejscowego jakimi są m.in. uchwała Rady Miejskiej w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) czy uchwały w sprawie przyjęcia przez Radę Miejską budżetu miasta Tczewa. O możliwościach powzięcia przez naszą jednostkę kolejnych zamierzeń inwestycyjnych decyduje Rada Miejska Gminy Tczew, uwzględniając przy tym w szczególności ogólną kondycję finansową budżetu miasta. Informuje, że nasz Zakład w okresie wiosennym przystąpi do wykonania remontów cząstkowych nawierzchni ulicy.
Nie da się ukryć, że na przeszkodzie dość kosztownej przebudowy ul. Sienkiewicza stoją zaplanowane strategiczne dla miasta remonty ulic. Chodzi budowy i przebudowy ulicy Tczewskich Saperów, skrzyżowania ulic Wojska Polskiego, Tczewskich Saperów i al. Zwycięstwa, czy ul. Obr. Westerplatte, skrzyżowania ulic 1 Maja, Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Obrońców Westerplatte. Zdaniem ZUK mogą być przez to problemy z realizacją innych kosztownych projektów drogowych.
Wygląda na to, że ulica, która jest tematem artykułu stoi na dalszym planie, choć nie powinna, bo zastanówmy się, jak będzie wyglądał park miejski po rewitalizacji z tak zaniedbaną ulicą po sąsiedzku?
Jak już wspomniano problemem jest też niewystarczająca ilość miejsc parkingowych przy ul. Sienkiewicza.
- Miejski Zarząd Dróg poza sporadycznie otrzymywanymi zgłoszeniami o pojazdach samochodowych parkowanych na jezdni ulicy, nie otrzymywał dotąd informacji czy to ze strony użytkowników drogi czy to ze strony służb porządkowych, jakoby parkowanie pojazdów w sposób istotny ograniczało funkcjonalność drogi – uzupełnia Marcin Górny. - Niemniej w ślad za otrzymaną informacją droga ta poddana zostanie dalszym szczegółowym obserwacjom pod kątem postoju w jej ciągu pojazdów samochodowych. Być może koniecznym stanie się rozważenie wprowadzenia stosownych zmian w stałej organizacji ruchu, zastrzegając przy tym, że priorytetowym aspektem będzie bezpieczeństwo oraz sprawności ruchu kołowego.
Wawrzyniec Mocny
Napisz komentarz
Komentarze