czwartek, 21 listopada 2024 20:54
Reklama
Reklama

Co dalej z projektem 100 obwodnic? Wiceminister Infrastruktury Paweł Gancarz zapowiada, że nie będzie go realizował

Program 100 obwodnic był niezwykle ważny dla Polski lokalnej, bo jego założeniem było wyprowadzenie ciężkiego transportu z centr miast i miasteczek powiatowych. Program 100 obwodnic realizowano m.in. dla Sztumu i Starogardu (projekty i procedowanie). Projekt zwłaszcza sztumskiej obwodnicy był mocno zaawansowany. Jego porzucenie będzie oznaczało duże straty i zmarnowanie ciężkiej pracy projektowej wielu urzędników.
Co dalej z projektem 100 obwodnic? Wiceminister Infrastruktury Paweł Gancarz zapowiada, że nie będzie go realizował

Autor: W. Mocny

Dodajmy, że zaawansowane prace związane z projektowaniem i procedowaniem obwodnic prowadzono w województwie pomorskim także dla Człuchowa.

Jak podaje portal niezalezna.pl „Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz zadeklarował w piątek (9 lutego) weryfikację „wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione” przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Jego zdaniem decyzje dotyczące dużych inwestycji „nie zawsze” były podejmowane w sposób racjonalny i „były dyktowane decyzjami politycznymi”. Ubolewał, że lista stu obwodnic „rozrosła się do ponad 150”, a – jak stwierdził – „już dzisiaj wiadomo, że przewidziane nawet na te sto obwodnic środki w wysokości 28 mld, są niewystarczające”.”


 

- Wiceminister Infrastruktury, podsekretarz stanu Paweł Gancarz ogłosił, że Program „100 obwodnic” nie będzie realizowany – mówi Jerzy Polaczek minister transportu w latach 2005 - 2007 oraz obecnie jako poseł przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, z którym spotkaliśmy się w ostatni wtorek w Malborku. - Wytrychem do tego zamknięcia jest deklaracja jakby na ten cel nie było wcześniej zagwarantowanych środków co jest nieprawdą. Te środki zostały zabezpieczone we współpracy z samorządami w ramach komponentu inwestycji strategicznych, co jest z punktu widzenia samorządów najważniejszym przedsięwzięciem samorządowym od 2005 r. - czyli od czasu uzyskania przez Polskę statusu członka Unii Europejskiej. Dla mnie to sytuacja skandaliczna, która uderza w ponad 100 samorządów. Traci na tym bezpieczeństwo ruchu drogowego, społeczności lokalne. Jako były minister transportu i sprawozdawca zmiany ustawy o ruchu drogowym poprzez zmiany Kodeksu wykroczeń drogowych, Polska uzyskała w ub. r. główną nagrodą europejską, jako lidera poprawy sytuacji na drogach i zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie.


 

Polaczek stwierdził, że skoro samorządy pokrywały wkład własny do realizacji programu 100 obwodnic, zapewniając koordynację własnych projektów infrastrukturalnych z nową siecią drogowa, to jest to uderzenie w samorząd. W niebyt idą setki, często kosztownych dokumentacji projektowych. Nowe pola aktywności inwestycyjnych firm, wcześniej otwartych są teraz zamykane. Kto za to wszystko zapłaci? Samorządy mają przecież podpisane umowy z oddziałami Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


 

- Założeniem Programu „100 obwodnic” było dążenie do wyprowadzenia nadmiernego, ciężkiego ruchu z centr miast i miasteczek, który jest udręką dla mieszkańców. Tym samym przyczyniając się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Ten program miał być dokończeniem budowy sieci dróg lokalnych. Zmniejszenie liczby wypadków jest mniejszym obciążeniem służby zdrowia, a także sądownictwa, które nie musi rozpatrywać tysięcy spraw dotyczących przestępstw i wykroczeń drogowych. To także mniejsze nakłady ponoszone przez system ubezpieczeń społecznych.


 

Zdaniem byłego ministra plany nowego rządu są bezrefleksyjnym niszczeniem idei modernizacji samorządów w Polsce tylko dlatego, że był to pomysł realizowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.


 

Tymczasem z raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu wynika, że w 2022 r. w Polsce zginęło w wypadkach 50 osób na milion mieszkańców, w 2012 to były 93 osoby. Lepszy od Polski prawie 50-procentowy spadek liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie odnotowała tylko Litwa, nagrodzona w 2022 r.


 

Wawrzyniec Mocny


 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kx 27.02.2024 08:33
Koalicja 13 grudnia stworzyła nowy system polityczny - duolikwidaturę

Marian 17.02.2024 09:50
W mediach pojawiły sie artykuły, gdzie nowy wiceminister podważa program 100 obwodnic. Ciekawe cinkieruje tymi ludzmi. Glupota czy wyrachowanie, bo chcą dac wiecej kasy na duze miasta, odwdzięczajac sie za glosy inteligentych, wyksztalconyych w tym crlebrytow nienawidzacych PiSu ??

Kabaret Ani Mru-Mru - grafika www NOWY TERMIN Kabaret Ani Mru-Mru - grafika www NOWY TERMIN ZMIANA TERMINU KABARET ANI MRU-MRU w premierowym programie „Mniej więcej” . Przekazujemy komunikat od Organizatora występu Kabaretu Ani Mru Mru – Scena Studio Jacek Pawlewski:W związku z chorobą w rodzinie jednego z członków Kabaretu, występ planowany na 26 października 2024r. zostaje przeniesiony na inny termin – 19 stycznia 2025r /niedziela/ godz. 17.00 Wszystkie zakupione bilety zachowują ważność. W przypadku, gdyby nowy termin Państwu nie odpowiada - bilety można zwrócić. ZWROT BILETÓW:Osoby, które zakupiły bilety online przez system sprzedaży Interticket.pl otrzymają zwrot środków na konto bankowe. Wymagany jest kontakt /e-mail/ z interticket.plosoby, które zakupiły bilety w Kasie CKiS - zapraszamy do kasy po zwrot środków finansowych.osoby, które zakupiły bilety przez inne systemy sprzedaży – biletyna.pl, kupbilecik.pl – prosimy o kontakt e -mail z tymi bileteriamiPrzepraszamy za utrudnienia! ***Historia kabaretu ANI MRU-MRU nie jest długa, bo kabaret nie jest aż taki stary. Powstał tak naprawdę we wrześniu 1999 roku. Skład: Marcin Wójcik, Michał Wójcik oraz Waldemar Wilkołek.Kabaret ANI MRU-MRU wystąpi w Tczewie z najnowszym programem „Mniej więcej”! W nim nowe oblicze kabaretu i nowe niesamowite skecze, których długo nie zobaczycie w telewizji!\\  Nowy termin Kabaretu Ani Mru-Mru19 stycznia 2025r /niedziela/ godz. 17.00Data rozpoczęcia wydarzenia: 19.01.2025 17:00 – Data zakończenia wydarzenia: 19.01.2025 22:00
Reklama
Reklama