- W moim gabinecie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbyły się rozmowy ws. odbudowy Mostu Tczewskiego. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu, konserwatorzy zabytków i projektanci – potwierdził Jarosław Sellin na swoim profilu facebookowym.
Jak podaje minister razem rozmawiano nad rozwiązaniem problemów proceduralnych, aby inwestycja – bardzo opóźniona odbudowa mostu tczewskiego ruszyła pełną parą.
Politycy, samorządowcy i projektanci
Spotkanie z Głównym Konserwatorem Zabytków, Jarosławem Sellinem miało miejsce 13 kwietniu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie Mostu Tczewskiego. W spotkaniu brali udział tczewscy samorządowcy, starosta tczewski, przewodnicząca Rady Powiatu Tczewskiego, Barbara Kamińska, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku – Grzegorz Berendt, Pomorski Konserwator Zabytków – Igor Strzok oraz projektanci.
- Na zaproszenie Głównego Konserwatora Zabytków – Jarosława Sellina, 13 kwietnia wziąłem udział w spotkaniu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie Mostu Tczewskiego – poinformował Mirosław Augustyn, starosta tczewski. - W trakcie spotkania zostało ustalone, że do połowy maja powinny zostać wydane wszystkie pozwolenia niezbędne do wykorzystania przez powiat środków z rządowego funduszu Polski Ład. Uzgodniona została także wersja wkładu własnego, który przekaże Muzeum II Wojny Światowej. Otrzymaliśmy również zgodę na ekspozycję przęsła ESTB od Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Pierwotnie sądziliśmy, że środki w wysokości około 65 mln zł z Polskiego Ładu pozwolą na wybudowanie przęseł nad Wisłą i dokończenie tego, co zostało wstrzymane decyzją PWKZ. Natomiast z wstępnego kosztorysu okazuje się, że ekspozycja przęsła to kwota około 32 mln zł. Dodatkowo dokończenie wstrzymanych robót to razem około 40 mln zł. Pozostałe środki wystarczyłyby na wybudowanie portalu wjazdowego. Przetarg planujemy ogłosić najpóźniej w czerwcu.
Jak widać z wypowiedzi starosty zmieniono pewne założenia odbudowy, która obecnie zostanie podzielona na trzy etapy m.in. Dotyczące wspomnianej przez starostę ekspozycji przęseł ESTB. Ten etap – trzy elementy składowe - zostaną wykonane w ramach środków – 65 mln z Polskiego Ładu.
Portal wjazdowy na podstawie archiwaliów z XIX w. - pierwszych tego rodzaju dokumentów z założeniami projektowymi.
- Zostały poczynione ustalenia dotyczące wymogów konserwatorskich związanych z najbliższym przetargiem ustalono, że wszystkie decyzje konserwatorskie powinny być wydane w takim terminie, by najpóźniej w czerwcu ogłosić przetarg – relacjonuje poseł Kazimierz Smoliński. - Kolejnym etapem mają być objęte następujące działania: przeniesienie przęsła ESTB na ul. Jana z Kolna i umieszczenie jej przed wjazdem na most tczewski (na skarpie, jako drogę dojazdową pieszo-jezdną). Kolejno - odbudowa filara nurtowego i dokończenie budowy portalu wjazdowego w pierwotnej wersji. Co ciekawe, odnaleziono dokumenty archiwalne w Szwajcarii z pierwszymi założeniami projektowymi pochodzącymi z XIX w. Określają one dokładnie jak wyglądał portal wjazdowy. Dalsza część odbudowy przęseł, twórcy mostu Carla Lentza, ma nastąpić w kolejnym etapie.
Dodajmy, że już zapadła decyzja o przyczółku, w którym zostanie zorganizowany oddział Muzeum II wojny światowej. Jest już prawna decyzja i zdaniem posła Smolińskiego „na pewno ono tam powstanie”.
- Wszystko wskazuje na to, że na wspomniany etap te 65 mln zł wystarczy – podsumowuje poseł K. Smoliński. - Prace powinny ruszyć zatem jeszcze w tym roku i zakończyłby się w przyszłym (tego etapu – dop. red.). Podkreślę, że zapadła pierwsza decyzja konserwatora wojewódzkiego w zeszłym tygodniu o przeniesieniu przęsła z firmą, która wykonuje na zlecenie starostwa tczewskiego wszystkie zalecenia. Będą kolejne decyzje dot. filara nurtowego i przyczółka, w taki sposób, by ogłosić w czerwcu. przetarg na te prace.
Wawrzyniec Mocny
Fot. Wawrzyniec Mocny/Zbigniew Mocny/FB J. Sellin
Archiwalia: Dawny Tczew
Napisz komentarz
Komentarze