Obecnie w ramach realizacji inwestycji „Rozbiórka istniejącego oraz budowa nowego wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 009 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – ulica Nowy Rynek w Tczewie” wykonano tymczasową kładę technologiczną dla istniejących czynnych mediów i objazd dla ruchu pojazdów, rozbiórkę istniejącego przęsła wiaduktu wraz z podporami.
- Wszystko to umożliwiło realizację nowoprojektowanego wiaduktu, który jest konstrukcją jednoprzęsłową z pomostem powieszonym do stalowych łuków – tłumaczy Mariusz Słomka, Kierownik Budowy z Dyrekcji Obiektów Mostowych PK/ Oddz. DD/Gr. FU. - Pomost składa się ze stalowych dźwigarów skrzynkowych, podłużnic i wsporników podchodnikowych, tworząc ruszt, na którym zostanie wykonana żelbetowa płyta pomostu, zespolona z konstrukcją stalową za pomocą sworzni. Pomost zostanie podwieszony do dźwigarów łukowych za pomocą wieszaków systemowych. W ramach budowy nowego wiaduktu wykonano fundamenty, przyczółki oraz zasypki inżynierskie. Trwają prace związane ze wznoszeniem murów oporowych w technologii gruntu zbrojonego na ulicy Kolejowej. Zakończono też prace branżowe związane z budową sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej od strony miasta, tj. na ul. Mostowej/Pomorskiej i Południowej. Trwają prace branży elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej i gazowej związanych z budową infrastruktury dostosowanej do nowego układu drogowego.
- Tocząca się w Ukrainie wojna wpływa na postęp prac na inwestycji oraz przekłada się na ograniczenia w dostępności pracowników i materiałów, w tym przede wszystkim stali konstrukcyjnej– mówi kier. Mariusz Słomka. - Wspólnie z Zamawiającym prowadzimy rozmowy w celu wypracowania optymalnych, uwzględniających obecne realia, rozwiązań, umożliwiających kontynuację prac i zminimalizowanie skutków toczącej się wojny.
Stal konstrukcyjna jest głównym materiałem do instalacji łuków i płyty pomostu wiaduktu w Tczewie. Tego typu stal z Mariupola była sprowadzona na całą Europę Zachodnią, stąd wojna na Ukrainie ma wpływ na realizację budów w całej Europie. W Polsce są inwestycje dużo większej skali, które opóźniają się z powodu problemów z importem. Obecnie z powodu braku specyficznej rudy z Ukrainy cierpi większość hut Europy Zachodniej. Obecnie polskie firmy uzupełniają braki stali dostawami z Portugalii czy Włoch.
Wzrost cen stali w 2022
Jak podaje portal muratorplus.pl, „na początku marca 2022 ceny stali budowlanej osiągnęły rekordową cenę około 9500 zł/tonę. Za pręty żebrowane trzeba było zapłacić od 7700 zł do 8000 zł netto (od 9500 do ok. 9900 zł/t brutto). (...) Ceny stali w lipcu przestały rosnąć, ale spadek cen już zdążył wyhamować w sierpniu. Blacha konstrukcyjna (gruba) S235JR - min. 6025 zł, maks. 6210 zł (cena 25-31 lipca br.)
W ub. r. również mieliśmy do czynienia z ogromnymi wahaniami cen stali zbrojeniowej. Wtedy za tonę prętów fi 12 mm trzeba było zapłacić od ok. 3900 zł do 5600 zł brutto za tonę.
Jak podają portale ekonomiczne, ceny stali są średnio o 20 proc. droższe niż przed wybuchem wojny na Ukrainie.
(red.)
Napisz komentarz
Komentarze