Moją uwagę zwrócił powrót projektu MEVO. Ponieważ temat ciągnie się od lat bez powodzenia, należy przypomnieć, co to takiego MEVO, gdyż kolejne pokolenie osiągają wiek, który umożliwia korzystanie z usług tego systemu, a nie mieli okazji się z nim zetknąć. Dlatego muszę przypomnieć kilka faktów. MEVO to projekt związany z bezobsługowym wypożyczaniem miejskich rowerów, który swoim zasięgiem obejmował również Tczew. System wypożyczania uruchomiono 26 marca 2019 roku. Do momentu uruchomienia było wszystko super. Po kilku miesiącach, bo już 29 października 2019 roku, projekt MEVO zbankrutował i został zawieszony. Tempo bankructwa było iście, jak ze startującej rakiety. I teraz zaczynają się ciekawe rzeczy, w zasadzie dla dziennikarza śledczego, jednak bardzo mnie ten temat zaintrygował, bo wart pierwotnie około 50 milionów złotych projekt, nad którym z zachwytu piali urzędnicy (którzy podejmowali decyzje o wyborze jedynej właściwej oferty), szybko spalił na panewce.
Przypomnijmy, że 7 maja 2018 roku nastąpiło otwarcie kopert z ofertami w rozpisanym wcześniej 19 marca przetargu. Przetarg wygrywa firma NB Tricity Sp. z o.o. (spółka należąca do Nextbike Polska przyszłego operatora sytemu), co ciekawe firma NB Tricity Sp. z o.o. powstała 17.04.2018 r. z kapitałem 5000 zł !!! Być może to przypadek, jednak zwrócił on moją uwagę, a mianowicie firma Nextbike pochodzi z miasta Lipsk. A Lipsk jest już obecny w Gdańsku za sprawą swojej spółki komunalnej, do której należy większość zakładów energetyki cieplnej w okolicy, w tym z Gdańska i Tczewa. Trzeba przyznać, że mieszkańcy Lipska są bardzo kreatywni i przebojowi. Niestety za szybkie bankructwo systemu MEVO i powstałe wielkie straty finansowe, jak zwykle nie odpowiedział żaden urzędnik, a użytkownicy zostali pozostawienia sami sobie. Należy zwrócić uwagę, iż około 80 tys. użytkowników (w tym tczewian) systemu MEVO do dnia dzisiejszego nie otrzymało zwrotu wpłaconych środków firmie Nextbike. W związku z tym uważam, że zgodnie ze społeczną sprawiedliwością komornik powinien zająć konta urzędników podpisujących umowy z operatorem systemu MEVO, bo dlaczego koszt bankructwa mają ponosić byli użytkownicy?
Nowy projekt wypożyczania rowerów (również w Tczewie) to MEVO 2.0 Operatorem systemu została hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar metropolitalny związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłacimy Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie). Czy nowy projekt MEVO 2.0 którym operatorem został City Bike Global spełni oczekiwania mieszkańców? Zadanie będzie trudne zważywszy, iż Nextbike były operator do dnia dzisiejszego nie rozliczył się z użytkownikami po upadku systemu MEVO.
To, co mnie zaniepokoiło to fakt, iż firma City Bike Global nowy operator wypożyczania rowerów MEVO 2.0 i Nextbike są członkami Cycling Industries Europe. Miejmy tylko nadzieję, że nie będzie to zły prognostyk, ponieważ jest bardzo duże zapotrzebowanie na taką usługę, ale o tym przekonamy się dopiero w 2023 roku, bo wtedy ma ruszyć projekt MEVO 2.0.
www.facebook.com/olek.wojciechowski.1829/
Napisz komentarz
Komentarze