Dla ułatwienia przedstawiamy graficznie jak wygląda budżet powiatowy w porównaniu z budżetem Miasta Tczewa.
Opnie na temat budżetu Starostwa Powiatu Tczewskiego
Roman Małecki, radny powiatu tczewskiego
- W mojej opinii, przyczyny nie podjęcia uchwały budżetowej na sesji 21 grudnia 2021 r., były jak najbardziej merytoryczne. Gdyby przyjąć wersję o politycznych motywach to na sesji 25 stycznia, z uwagi na absencję dalszych radnych wspierających Zarząd, opozycja miała jeszcze większą przewagę. I w tej sytuacji opozycja zrobiła wszystko (dalsze rozmowy w trakcie przerwanej sesji) aby umożliwić przegłosowanie budżetu. Wymusiliśmy na Zarządzie podwyżki dla pracowników Starostwa, zabezpieczenie środków na zwiększony nabór w szkołach oraz kilka innych drobnych zmian.
Uchwalony budżet jest budżetem trwania obecnego Zarządu. Ale doszliśmy do wniosku, że merytoryczne racje przemawiają , raczej za uchwaleniem budżetu (pomimo jego wad) niż pozwolić, aby budżet ustaliła Regionalna Izba Obrachunkowa.
Skłoniliśmy Zarząd do bardziej podmiotowego traktowania radnych i to jest najważniejsze na przyszłość, mam nadzieję, że nastąpi merytoryczna współpraca pomiędzy Zarządem i Radą Powiatu.
A patrząc na sytuację w kategoriach politycznych, to należy stwierdzić, że od października 2019 roku Zarząd nie posiada większości w Radzie Powiatu. Jest to sytuacja trwała. W tej chwili Zarząd oceniając i dezawuując radnych tylko „podgrzewa atmosferę” i działa na swoją niekorzyść.
Krzysztof Korda, radny powiatu tczewskiego
- Głosowałem za uchwaleniem budżetu powiatu tczewskiego na rok 2022. Nigdy nie zadowoli się wszystkich, ale proszę zwrócić uwagę jakie wydatki znalazły się w budżecie powiatu tczewskiego. Znajdują się środki m.in. na edukację, oświatę i wychowanie (69 milionów złotych), na pomoc społeczną (41 milionów złotych), bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową (7,3 mln zł), na administrację publiczną (16,3 mln zł). W budżecie znajdują się środki na przeciwdziałanie rakowi szyjki macicy – poprzez szczepienia ochronne skierowane do dziewcząt urodzonych w roku 2010. Budżet powiatu to także środki dla młodzieży na szkolny budżet obywatelski (50 tys. zł). Znajdują się w nim środki na poprawę stanu nawierzchni bitumicznych naszych dróg, poprawę stanu chodników. W budżecie ujęto również środki na dokumentację projektową przebudowy Mostu Tczewskiego oraz na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi dla rowerów - remontu chodnika przy ulicy 30 Stycznia w Tczewie. Dzięki uchwaleniu budżetu będziemy realizować w tym roku konkursy skierowane do organizacji pozarządowych – w zakresie promocji i ochrony zdrowia, w zakresie edukacji ekologicznej, w zakresie kultury, oraz zapisane są środki na dotacje celowe dla klubów sportowych.
Patrzę w przyszłość z nadzieją, że uda nam się rozpocząć przebudowę wiaduktu nad torami przy ulicy 30 stycznia. Tak ważnego dla układu komunikacyjnego miasta Tczewa, którego stan wymaga modernizacji. Podsumowując oceniam budżet jako racjonalny, rozważny i najlepszy z możliwych w obecnych realiach. Nie zgadzam się z opinią, że sprawa Mostu Tczewskiego nie została ujęta. Środki na dokumentację projektową przebudowy to 36 tys. zł
Witold Sosnowski, radny powiatu tczewskiego
- Jako Klub Radnych Inicjatywa Samorządowa projekt budżetu na 2022 rok dokładnie przeczytaliśmy i przeanalizowaliśmy. Doszliśmy do wniosku, że jest on zbyt ogólny. Dużo rzeczy jest w nim zapisanych kwotowo, natomiast nie ma w nim konkretnych odnośników. Nie ujęto w nim skutków finansowych wynikających z zwiększonej liczby uczniów około 500 w naborze na rok szkolny 2022/2023 , dlatego zgłosiliśmy uwagi dotyczące naboru, ten nasz postulat został uwzględniony. Zarząd w rezerwie ogólnej zapisał 600 tys. zł, jako pieniądze na zwiększenie wydatków związanych z naborem. Również w budżecie zabrakło środków na wynagrodzenia dla pracowników administracji – to był pierwszy postulat m.in. Adama Kucharka. Naszym zdaniem powinno to być 500 zł na osobę dla tych osób, które nie dostały podwyżek w 2021 roku. Wprowadzono w budżecie środki na podwyżki od lipca 2022 roku z uwagą, że może to nastąpić w lutym po pozytywnej informacji co do ostatecznej wysokości otrzymanej subwencji i dochodów własnych.
Natomiast informację dotyczące inwestycji zaprezentowane przez Starostę, które chciałby zarząd zrealizować ze środków finansowych z Polskiego Ładu, np. to co przedstawiała wizualizacja – tego nie było w tym budżecie. Nie było natomiast „nic” w sprawie remontu Mostu Tczewskiego. Te działania powinny być ujęte i złożone do Polskiego Ładu, a wkład własny powinien być uwzględniony w budżecie. Budżet został skonstruowany tak jak w poprzednich latach, co spowoduje nanoszenie co miesiąc poprawek na kolejnych sesjach.
Chciałbym zaznaczyć, że to nieprawda, że Regionalna Izba Obrachunkowa uniemożliwiłaby wnoszenie poprawek do budżetu powiatu, w przypadku, gdyby budżet nie został uchwalony.
Naszym zdaniem te poprawki mogłyby być dokonywane, tylko w oparciu o konkretne wskaźniki !
My jednak nie mamy już zaufania do Starosty, dlatego głosowaliśmy za odwołaniem Zarządu Powiatu, między innymi za brak inicjatywy dotyczącej Mostu Tczewskiego w celu rozwiązania zaistniałego problemu oraz nieudacznych działań przy sprzedaży sprzętu po byłym PZD. Ilość pracowników starostwa wzrasta, koszty wzrastają. Zarobki dla urzędników są mało zadowalające. Złe decyzje np. likwidacja archiwum, zwiększenie kosztów bieżących, pozbywanie się majątku – wynajem - czyli pozbywanie się dochodów bieżących. Nawet deficyt... 3 lata mamy, by z niego wyjść czyli zmniejszyć wydatki. A tu nie ma ruchów by zwiększano dochody, a zmniejszano wydatki.
Jaki, Starosta Mirosław Augustyn ma pomył na rozwiązanie tego problemu?
Dom Dziecka stoi pusty, a mogłaby tam być np. siedziba spółki gminnej. Jeżeliby zależałoby Zarządowi Powiatu na tym, to by z Wójtem się porozumiał i nie ponosilibyśmy sporej części kosztów za media. Zarząd tworząc budżet, nie mając większości w Radzie Powiatu powinien w większym stopniu go konsultować z opozycją.
W. Mocny
Napisz komentarz
Komentarze