czwartek, 14 listopada 2024 18:19
Reklama
Reklama

Spartańskie warunki podczas benefisu 30-lecia Adama Wendta

TCZEW. Na koncert - dla uczczenia 30. lat na scenie - tczewskiego saksofonisty Adama Wendta skusiło się wielu chętnych. Jubilat i tym razem nie zawiódł. Występ Krystyny Stańko, córki słynnego jazzmana Tomasza Stańko, to dodatkowy powód, dla którego warto było udać się na spotkanie z jazzem.
Spartańskie warunki podczas benefisu 30-lecia Adama Wendta
Impreza odbyła się w sali tczewskiego Hotelu „Carina”. Oprócz Adama Wendta i Krystyny Stańko co potrafią pokazały także dzieci tczewskiego muzyka: Tomasz (saksofon) i Monika (wokal). Wszyscy prawili publikę w zachwyt.

Piosenki Billie Holiday i Stevie Wondera
- Dziękuję za tak liczne przybycie – zwróciła się do publiczności Wiesława Quella, która wspólnie z Fundacją dla Tczewa zorganizowała sobotni koncert. - Będę wdzięczna jeśli weźmiecie Państwo udział w loterii fantowej, w której można wygrać najnowszą płytę Adama Wendta.
Po rodzinnym występie przyszedł czas na piosenki w wykonaniu kolejnej gwiazdy wieczoru – Krystyny Stańko. Wśród wielu jazzowych wykonań nie zabrakło utworów Billie Holiday oraz Stevie Wondera.
- 30 lat na scenie? Patrząc na to jak młodo wygląda Adam Wendt, to chyba niemożliwe – żartowała Krystyna Stańko. – Zagram teraz piosenkę, o tym że miłość jest ślepa. Zresztą wszyscy o tym doskonale wiedzą. Piosenkę „Don’t expalin” Billie Holiday wykorzystuje się w wielu scenach filmowych.
Krystyna Stańko pochwaliła publikę za to, że w takim skupieniu wysłuchała tego utworu. Zauważyła, że taka sytuacja rzadko zdarza się podczas koncertów tego typu. Zebrani odwdzięczyli się z kolei gromkimi brawami, które tego wieczoru nie milknęły.
Goście wychodzili zadowoleni, mimo nieco spartańskich warunków, w jakich odbywał się koncert. Artyści grali bowiem na prowizorycznej scenie.

Nieprzeciętny warsztat tczewskiego saksofonisty
- Jazzu nie tylko słuchamy, ale również organizujemy imprezy z udziałem wielu gwiazd tego rodzaju muzyki – mówili obecni na imprezie Regina i Józef Goliccy. - Bywamy również na koncertach jazzowych, które odbywają się w Trójmieście. Korzystamy z każdej okazji, by posłuchać Adama Wendta, grającego w różnych składach. Byliśmy m.in. na jego benefisie w sierpniu tego roku w Teatrze Leśnym w Gdańsku. Był to rewelacyjny 4-godzinny koncert z udziałem kilkunastu znakomitych polskich muzyków i amerykańskiego wokalisty i harmonijkarza Keitha Dunna. Adama słuchaliśmy też w listopadzie w Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie podczas występu kwartetu Zbigniewa Wrombla. Jedno jest pewne, wszystkie koncerty z udziałem Adama Wendta potwierdzają jego nieprzeciętny warsztat i umiejętność swobodnego poruszania się po różnych odmianach współczesnego jazzu. Słuchanie tego wybitnego saksofonisty to sama przyjemność. Tak było i tym razem. Nieco wyciszone, balladowe kompozycje wyśmienicie zagrane i zaśpiewane (przez Krystynę Stańko) pozostawiły wszystkich w pewnym niedosycie. Szkoda, że tylko tyle. Szkoda, że tak krótko. Na marginesie nasuwa się jeszcze jedna konkluzja. Są miłośnicy jazzu, jest zainteresowanie, ale nie ma miejsca na organizację takich klubowych imprez.

Ponad 60 płyt w dorobku
Studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach Adam Wendt rozpoczął w 1984 r. (ukończył je cztery lata później). W 1989 r. uzyskał tytuł magistra sztuki. W czasie studiów grał w różnych zespołach (m .in. w YoungPower), grupach akademickich i orkiestrach rozrywkowych (m.in. Alex Band, Big Band Wiesława Pieregorólki, Kukla Band).
Z grupą Walk Away związany od momentu jej powstania w 1985 r. Z tą kapelą zdobywał główne nagrody i wyróżnienia, m.in.: Jazz Nad Odrą (1986); Pomorska Jesień Jazzowa - Klucz Do Kariery ‘87; Nagroda „Sztandaru Młodych” „Metronom ‘89”; Finalist of Leverkusen Jazz Competition ‘87 (Niemcy); Jazz Hilard ‘88 (Belgia). Koncertował w 15 krajach świata. W 1988 r. Walk Away zajął I miejsce w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum”. Dotychczas nagrał ponad 60 płyt. Jest także kompozytorem i aranżerem.
Obecnie Adam Wendt prowadzi zespoły: Adam Wendt & Friends, Adam Wendt-Triologue, Adam Wendt Power Set oraz jest muzykiem zespołu Confiteor, Zbigniew Wrombel Quartet i Vintage.
W 1990 r. Walk Away z Urszulą Dudziak otwierał europejskie koncerty Milesa Davisa. Współpracował m.in. z: Ewą Bem, Krzesimirem Dębski, Lorą Szafran, Mieczysławem Szcześniakiem, Grzegorzem Ciechowskim, Grażyną Łobaszewską, Krystyną Prońko, Randy Breckerem, Mikem Sternem, Ericem Marienthalem.
Oprócz działalności scenicznej jest wykładowcą w ramach małej Akademii Jazzu. Nauczyciel klasy saksofonu w Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku-Wrzeszczu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Krysia 03.12.2011 19:10
Pan Tomasz Stańko nie jest ojcem Pani Krystyny Stańko.

Reklama
Reklama
Reklama