Aż do 1977 r. tczewscy kolejarze nie mieli osobnej jednostki oświatowej. Teoretyczną wiedzę musieli zdobywać w Publicznej Średniej Szkole Zawodowej, a potem w Zasadniczej Szkole Zawodowej Dokształcającej. Wskutek ciągłego rozrastania się dużej stacji towarowej Zajączkowo Tczewskie oraz wzrostu ruchu kolejowego, postanowiono powołać w Tczewie nową placówkę szkolną.
Szkoła zawodowa, a potem technikum
Powstała ona 1 września 1977 r. i nosiła nazwę: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Przyzakładowa Lokomotywowni PKP Zajączkowo Tczewskie z siedzibą w Tczewie. Pierwsze osoby mogły kształcić się w trzech zawodach: operator ruchowo-przewozowy kolei, mechanik urządzeń kolejowych i elektromonter taboru szynowego. Jednak ówczesne władze kolejowe zaczęły poszukiwać pracowników z wykształceniem średnim.
Z tego powodu 1 września 1983 r. powstało Technikum Kolejowe Ministerstwa Komunikacji. Początkowo w tejże placówce można było ukończyć dwie specjalności: ruch i przewozy kolejowe oraz automatyk sterowania ruchem kolejowym. Jednak już w połowie lat 80. XX wieku powstały dwa nowe kierunki kształcenia: drogi i mosty kolejowe oraz urządzenia i maszyny drogowe. Duże zasługi w dziele powstania tczewskiego Technikum Kolejowego należy zaliczyć na poczet działalności Stanisława Wilimberga.
Szkoła rozwijała się prężnie, dlatego też postanowiono otworzyć jej filię w Bydgoszczy. Kształcono tam w systemie zaocznym, a częstymi uczniami byli tam absolwenci tczewskiej Zasadniczej Szkoły Zawodowej PKP.
Patronem - bohaterski kolejarz
W latach 90. nastąpiły przemiany polityczne i gospodarcze. Odbiło się to na sytuacji przewozów kolejowych, a tym samym na oświacie kształcącej przyszłych kolejarzy. W 1993 r. obie szkoły kolejowe zostały przekazane nowemu ministerstwu, które nosiło oficjalną nazwę Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Dokładnie 6 grudnia 1993 r. powstała nowa jednostka organizacyjna mająca nazwę Zespołu Szkół Kolejowych im. Alfonsa Runowskiego w Tczewie. Jako patrona wybrano polskiego kolejarza, który zginął podczas napadu niemieckiego na Polskę w Szymankowie. W skład Zespołu wchodziło Technikum Kolejowe i Zasadnicza Szkoła Kolejowa.
W ślad za zmianami organizacyjnymi poczyniono również przekształcenia w kształconych kierunkach. Pod koniec XX wieku w Technikum Kolejowym kształcono w następujących zawodach: technik budownictwa, technik elektryk, technik telekomunikacji, technik mechanik i technik transportu kolejowego.
Zespół Szkół Technicznych i komandor Garnuszewski
Warto również wspomnieć o dyrektorach tczewskiej placówki oświatowej. Pierwszym z nich był wymieniony wyżej Stanisław Wilimberg. Pełnił on tę funkcję do 1988 r. Wtedy stanowisko to objął Roman Milczewski. 1 stycznia 1995 r. dyrektorem Zespołu Szkół został Kazimierz Ickiewicz.
Na przełomie XX i XXI wieku przewozy kolejowe zaczęły przeżywać ogromne trudności. Wskutek czego wstrzymano nabór nowych pracowników. Zespół Szkół Kolejowych musiał więc sprostać nowej sytuacji na rynku pracy. Postanowiono, że od roku szkolnego 2002/2003 szkoła będzie funkcjonować jako Zespół Szkół Technicznych i Transportowych im. Alfonsa Runowskiego w Tczewie.
Dwa lata później placówkę połączono z Zespołem Szkół Mechanicznych im. M. T. Hubera i wtedy powstał Zespół Szkół Technicznych. W 2006 r. jednostka ta otrzymała za patrona komandora Antoniego Garnuszewskiego, pierwszego dyrektora Szkoły Morskiej w Tczewie.
Na podstawie: W służbie oświaty i kolejnictwa. XX-lecie Zespołu Szkół Kolejowych im. Alfonsa Runowskiego w Tczewie 1977 – 1997, praca zbiorowa pod red. K. Ickiewicza, Tczew 1997
Reklama
Kolejowe szkolnictwo w Tczewie
TCZEW. W tym tygodniu będziemy obchodzić 25-lecie założenia Technikum Kolejowego w Tczewie. Warto więc przypomnieć dzieje szkolnictwa kolejowego w naszym mieście.
- Piotr Paluchowski
- 29.08.2008 00:06 (aktualizacja 22.08.2023 16:00)
Data dodania:
29.08.2008 00:06
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze