sobota, 24 maja 2025 19:22
Reklama

Za kilka lat nikt nie będzie miał wątpliwości dlaczego Tczew nazwano 'bramą Trójmiasta'!

TCZEW. Po latach inwestycyjnego marazmu nadszedł czas na rozwój kolei w naszym regionie. Obsługujący 2,5 mln pasażerów rocznie dworzec w Tczewie doczeka się nowych torów, nowoczesnych urządzeń sterowania oraz peronów. Samorządowcy i władze PKP na tym nie poprzestają i już dziś szukają funduszy na remont i częściową przebudowę dworca.
Za kilka lat nikt nie będzie miał wątpliwości dlaczego Tczew nazwano 'bramą Trójmiasta'!


Nie będzie notorycznych spóźnień
Wydane niedawno - przez wojewodę pomorskiego Romana Zaborowskiego - pozwolenia na modernizację tczewskiego węzła kolejowego może rozpocząć wieloletni proces inwestycji, który diametralnie odmieni oblicze infrastruktury dworcowej. Pierwsze prace rozpoczną się jeszcze w sierpniu tego roku. Naczelnik Sekcji Eksploatacji w Tczewie Waldemar Piekarski uspokaja. Utrudnienia nie wpłyną znacząco na pogorszenie ogólnych warunków podróżowania.
– Trzeba się liczyć z tym, że w czasie przebudowy, część torów stacyjnych będzie wyłączona z ruchu – mówi Waldemar Piekarski. – Ruch pociągów będzie odbywał się przez stację Zajączkowo Tczewskie, co wiąże się z wydłużonym czasem podróży. Na pewno nie będzie jednak sytuacji, że podróżni jadący w kierunku Gdańska będą musieli czekać na notorycznie spóźniające się pociągi.

Skrócić czas podróży
Modernizacja tczewskiego węzła kolejowego to część inwestycji związanej z rozbudową linii E65 Gdynia - Warszawa. Głównym celem renowacji połączenia Trójmiasta ze stolicą jest poprawienie bezpieczeństwa podróżujących i skrócenie czasu podróży. Nie przystąpienie do remontu mogłoby spowodować degradację istniejącej infrastruktury.  Po zakończeniu prac, zaplanowanych na lata 2008-2010, prędkość pociągów pospiesznych z tzw. wychylnym pudłem zwiększy się do 200 km/h co skróci czas podróży do 133 min.
Ze względu na zużycie i archaiczną technologię wymiany wymaga większość urządzeń sterowania ruchem kolejowym, m.in. semafory i rozjazdy. Generalnemu remontowi zostanie poddane torowisko w Tczewie oraz torowiska szlakowe: Tczew - Pszczółki i Tczew - Malbork. Priorytetowym celem remontów jest zagwarantowanie bezpieczeństwa nie tylko podróżnym w pociągu, ale też użytkownikom wszystkich pojazdów oraz pieszym. Znikną dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn poprzez budowę np. wiaduktu w Miłobądzu. Tam, gdzie dostęp do peronów jest możliwy tylko przez tzw. labirynty, powstaną podziemne przejścia. Łącznie przebudowanych zostanie 5 przystanków osobowych, 4 wiadukty oraz 12 przejść torowych.  Koszt tej inwestycji przekroczy 800 mln zł.

Komputery i windy
Kolejną nowością będzie budowa nowoczesnego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Obecnie siedziba centrum mieści się w popularnym przydworcowym „grzybku”. Nowy budynek LCS wyposażony zostanie w nowoczesną aparaturę niezbędną do zabezpieczenia prawidłowego ruchu pociągów.
- Będzie to miejsce pracy ludzi obsługujących urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji oraz przyległych szlakach – tłumaczy Waldemar Piekarski. – W przypadku pociągów jadących w kierunku Pruszcza Gdańskiego będą to urządzenia komputerowe. Podgląd pociągów będzie na monitorach i wszystko, łatwiej niż dotychczas, będzie można kontrolować za pomocą klawiatury.
Równolegle rozpocznie się remont peronów tczewskiego dworca. Szczególne ułatwienia czekają dla niepełnosprawnych. Wraz z zakończeniem prac remontowych do użytku oddane zostaną cztery windy zjeżdżające na każdy z peronów. Zmieni się dotychczasowy wygląd i stylistyka platform. Wymiany wymaga nawierzchnia wszystkich peronów, staną również nowe wiaty. Wszystko w przyjemnej, niebiesko-beżowej tonacji. Nie zabraknie  elektronicznych wyświetlaczy informujących o godzinach przyjazdu i odjazdu pociągów.
– Chciałbym to wyraźnie wyartykułować, że to co zbudujemy będzie bardzo drogie, bardzo nowoczesne, a przede wszystkim przydatne mieszkańcom – podkreśla Damian Makowski, kierownik kontraktu, Oddziału Regionalnego PKP w Gdańsku. - Od tego jak mieszkańcy do tego podejdą, mam tu na myśli bardzo wąską ich grupę, tak długo działały będą windy, a szyby pozostaną w całości. Przechodząc dzisiaj przez pasaż nad torami w Tczewie, mam obawy co do przyszłego wyglądu dworca...

Partner pilnie poszukiwany
Wspomniana stylistyka przyszłych peronów nie jest przypadkowa. Ich wygląd i rozbudowa  jest częścią, mającego w przyszłości stanowić integralną całość, kompleksu dworcowego. Od ponad roku w szufladach Urzędu Miasta leży projekt rozbudowy węzła komunikacyjnego. Jest to nowoczesny, pod względem wizualnym i użytkowym, projekt zagospodarowania terenów przydworcowych. Na drodze jego realizacji stoi brak środków finansowych. Szansą są unijne pieniądze, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W międzyczasie przedstawiono wizualizację budynku dworca, wykonaną na zlecenie spółki Dworce Kolejowe przez szczecińską firmę Rodan.
– Niespełna rok temu podjęliśmy decyzję o możliwości uzupełnienia istniejącego projektu węzła, naszym pomysłem modernizacji dworca - wyjaśnia Mariusz Wiórek, radny powiatu tczewskiego, dyrektor projektu biura nieruchomości strategicznych PKP. - Poza tym deklarację współpracy wyraziła Poczta Polska, która po części poniosłaby koszty modernizacji swojego przydworcowego budynku. Oba projekty, nowego dworca oraz administracyjno-usługowego budynku poczty, dopełniłyby funkcjonalnie i stylistycznie cały obszar przydworcowy. Stworzyłyby wespół z projektem węzła, dodatkowe możliwości pozyskania biznesowych partnerów, jak i niezbędnych środków. Oszacowaliśmy, że modernizacja budynku dworcowego wymaga zabezpieczenia wkładu własnego w wysokości 4 mln zł, stanowiącego 50 proc. kosztów inwestycji. To kwota zbyt duża biorąc pod uwagę priorytety EURO 2012 i nasze możliwości finansowe. Początkowo liczyliśmy, że dofinansowanie tej inwestycji ze środków RPO może osiągnąć nawet 75 proc. kosztów. Jednak ze względu na dużą liczbę napływających do Urzędu Marszałkowskiego wniosków o dofinansowanie, ostatecznie moglibyśmy liczyć jedynie na 50 proc. Dodatkowo, w przypadku funkcjonowania na terenie budynku dworca lokali o charakterze dochodowym, odsetek pokrycia kosztów spadł już do 30 proc. W związku z tym kierownictwo oddziału Dworce Kolejowe nie wyraziło zgody na tak wysoki poziom finansowania tej inwestycji.

Funkcjonalność i przeszklony dach
Jakie zmiany w budynku dworcowym przygotowano wraz z nowym projektem? Na pewno nie zmieni się obecny kształt budynku. Nowinką, choć właściwie nie zauważalną z zewnątrz, będzie przeszklony dach, który rozjaśni wnętrze hallu. Kolorystyka elewacji zostanie oczywiście dopasowana do otaczającej infrastruktury. Najważniejszą cechą nowego-starego budynku ma być jego funkcjonalność. Zajmujące obecnie parter dworca pomieszczenia administracyjne zostaną w dużej części przeznaczone dla podróżnych PKS, którzy bezpośrednio będą mogli wyjść na perony autobusowe. Pomiędzy parterem a pierwszym piętrem (obecny hall dworca) będzie jeździła winda, która ułatwi przemieszczanie się między dworcami. Zdecydowanie powiększy się obszar przeznaczony na działalność usługowo-komercyjną, co nada hallowi bardziej nieregularny kształt.

Projekt na miarę możliwości
Czy istnieje zagrożenie wstrzymania remontu dworca nawet w przypadku modernizacji przydworcowego węzła komunikacyjnego?
- Jestem optymistą i myślę, że naturalną koleją rzeczy po rozpoczęciu budowy węzła nastąpi także remont dworca, podobnie jak budynku poczty – uważa Mariusz Wiórek. - Być może za jakiś czas, kiedy koncepcja ta zyska przychylność biznesowych partnerów, będzie można ją reaktywować. Nie sądzę także, aby w przyszłości projekt zmiany wyglądu dworca odbiegał znacząco od obecnie przygotowanego.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

gorgi 01.05.2008 14:47
szkoda kasy na take miasto jak jakiś tam Tczew!!! tam nic nie ma!!!! i nic nie będzie!!!!! po co im taki dworzec skoro turyści tylko przesiadają sie z pociągu na pociąg!!! kolejna bzdura!!! jeżdziłem dziesiątki razy do tczewa i wszystko było tam nie dawno wyremontowane!!! ale pijaczki z dzielnicy kozen wszystko zdewastowali. wszystko jest pogryzdane, obsikane, szyby i pleksi potłuczone, drzwi przesuwane elektrycznie zniszczone,brud i syf-wspomne że remont generalny odbył sie 3-4 lata temu!!!!! szok. kolejna kasa utopiona. tczewski dworzec słynie z tego ze jest noclegownią dla bezdomnych, wystarczy udać sie do restauracji dworcowej,kasy biletowej,lub stanąć na głównym holu, wszędzie jeden fetor!!!!!!!!!

Reklama
Krótkie metraże Davida Lyncha w Tczewie! W repertuarze sześć filmów wybitnego reżysera Krótkie metraże Davida Lyncha w Tczewie! W repertuarze sześć filmów wybitnego reżysera Zobaczcie, jak wybuchały płomienie ognia, który towarzyszyć będzie fanom kina na całym świecie przez kolejne dekady, w wyjątkowym zestawie sześciu krótkometrażowych filmów Davida Lyncha z początków jego kariery. Szkice pomysłów, które później zachwycą w „Miasteczku Twin Peaks” i „Zagubionej autostradzie” – niepohamowana twórcza odwaga i kreatywność czasów studenckich reżysera. To także pierwsze współprace Lyncha z Pieńkową Damą, Hawkiem czy Harrym Deanem Stantonem. Każdy z filmów jest poprzedzony krótkim wstępem samego reżysera, który w anegdotyczny i typowy dla swojego humorystycznego stylu wypowiedzi sposób, przybliża historie ich powstawania.Zestaw pokazuje również zróżnicowanie artystycznych zainteresowań Lyncha. Znajdziecie tu m.in. poklatkową malarską animację „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy)”, oniryczną, awangardową adaptację snu w „Alfabecie”, slapstickową komedię o ludzkiej wspólnocie przełamującej bariery językowe w „Kowboju i Francuzie” oraz hołd złożony braciom Lumière w „Złych przeczuciach po złym czynie”. Program:Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy) / Six Man Getting Sick (Six Times) / reż David Lynch / USA / 1967 / 4’ + wstęp reżyseraAlfabet / The Alphabet / reż. David Lynch / USA / 1968 / 4’ + wstęp reżyseraBabcia / The Grandmother / reż. David Lynch / USA / 1970 / 34’ + wstęp reżyseraKaleka I & II / The Amputee I & II / reż. David Lynch / USA / 1973 / 4’ & 5’ + wstęp reżyseraKowboj i Francuz / The Cowboy and the Frenchman / reż. David Lynch / Francja / 1988 / 26’ + wstęp reżyseraZłe przeczucia po złym czynie / Premonitions Following an Evil Deed (Lumière) / reż. David Lynch / Francja / 1995 / 1’ + wstęp reżysera *Tekst kuratorski: Marcin Prymas; Redakcja: Karolina Sienkiewicz  Projekcja Krótkie metraże Davida Lyncha: 1966-1995Całość trwania zestawu + wstępy Davida Lyncha: 93 minuty.25.05.2025r, godz. 16.00Sala widowiskowa Centrum Kultury i Sztukiul. kard. St. Wyszyńskiego 10 w TczewieWstęp wolny! Data rozpoczęcia wydarzenia: 25.05.2025 16:00 – Data zakończenia wydarzenia: 25.05.2025 18:00
Ruszają zapisy na zawody biegowe dla dzieci na stadionie lekkoatletycznym! Ruszają zapisy na zawody biegowe dla dzieci na stadionie lekkoatletycznym! Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji zaprasza dzieci i młodzież na Biegowy Puchar im. Kazimierza Zimnego, urodzonego w Tczewie wybitnego polskiego lekkoatlety, medalisty letnich Igrzysk Olimpijskich w biegu na 5000 metrów. Zawody zaliczane są do cyklu biegów dla dzieci i młodzieży Puchar Pomorza. To doskonała okazja, aby sprawdzić swoje umiejętności, pokonać własne ograniczenia i poczuć prawdziwą sportową atmosferę!Zawody odbędą się 7 czerwiec br. na Stadionie Miejskim im. Alfonsa Guzińskiego (ul. Bałdowska 11, Tczew)Zawody rozpoczną się o godz. 10.00. Będą rozgrywane w grupach wiekowych od 5 do 18 lat na 200 m, 400 m i 800 m (biegi majtka, marynarza, admirała, chorążego itd.).Zawody są otwarte dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych, więc każdy znajdzie coś dla siebie! Nie liczy się tylko wynik – liczy się dobra zabawa, sportowa rywalizacja i wspólne przeżywanie emocji! Organizator przewiduje medale pamiątkowe dla wszystkich biegaczy!Zapisać można się online do 5.06.2025: https://elektronicznezapisy.pl/event/12790.htmlb) lub w biurze zawodów 7.06.2025 od godz. 8.00 do 15 minut przed każdą wyznaczoną godziną startu danej kategorii wiekowej.Przypominamy, że wymagane jest, aby zawodnicy do 13-tego roku życia pojawili się na zawodach z rodzicem bądź opiekunem prawnym.Niepełnoletni zawodnicy powyżej 13-tu lat, którzy nie mogą pojawić się z opiekunem, powinni dostarczyć do biura zawodów kartę zgłoszeniową podpisaną przez rodzica bądź opiekuna prawnego (karta dostępna na stronie https://elektronicznezapisy.pl/event/12790/clients.html po zakończeniu rejestracji). Data rozpoczęcia wydarzenia: 07.06.2025 08:00 – Data zakończenia wydarzenia: 07.06.2025 13:30
Reklama