Chodzi o opinię RM odnośnie przebiegu kolei dużych prędkości w wariancie 8 przez Tczew, odnośnie projektowanych linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz na odcinku Grudziądz – Gdańsk związanych z rządowym planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, przez teren Gminy Miejskiej Tczew.
Uchwała, o której mowa podlega przekazaniu: Marszałkowi Sejmu, Marsz. Senatu, posłom, senatorom. premierowi, ministrowi funduszy i polityki regionalnej, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, pełnomocnikowi rządu ds. CPK, zarządowi spółki CPK, wojewodzie pomorskiemu, staroście tczewskiemu.
Prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski na łamach grudniowej „Panormy Tczewa” tak tłumaczył decyzję Rady Miejskiej, którą także podziela:
- W naszej opinii wariant nr 8 przynosi naszemu miastu więcej szkód niż korzyści. Projektowanie rozgałęzienie linii towarowej zablokuje możliwość rozwoju miasta pod planowane funkcje przemysłowe, jak i budownictwo mieszkalne. Szkodliwy będzie brak połączenia węzła przesiadkowego (zlokalizowanego w rejonie wsi Dąbrówka Tczewska) z istniejącym w Tczewie Transportowym Węzłem Integracyjnym. Kolejne magistrale kolejowe stanowić będą naturalne bariery rozwojowe i komunikacyjne. Rozważana lokalizacja linii kolejowych, wiaduktów i dodatkowej infrastruktury drogowej, znacznie uszczupla obszary inwestycyjne miasta, jak i negatywnie wpływa na aktualną wartość, jak również atrakcyjność inwestycyjną obejmowanych terenów.
W 2024 r. CPK ogłosiła ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł. Podpisała też kilkadziesiąt ważnych umów, a cały rok zakończyła przyjęciem 31 grudnia przez rząd Programu Wieloletniego CPK gwarantującego całemu projektowi finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł. Wcześniej zaprezentowano projekt budowlany lotniska i dworca. CPK otrzymało wielomilionowe dofinansowanie z UE, a także pozyskało rekordową liczbę gruntów. To w 2024 roku rozpoczęto także budowę pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce i proces wyłaniania wykonawcy łódzkiego tunelu o długości 4,6 km.
Jak czytamy na stronie CPK.pl, kapitał zakładowy spółki Centralny Port Komunikacyjny został powiększony o dodatkowe 3,5 mld zł. Środki te umożliwią m.in. zakończenie prac projektowych terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, a także stref Airside (części operacyjnej lotniska) i Landside (części ogólnodostępnej lotniska). Następnie Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032. Zapewniła tym samym niezbędne finansowanie, w tym m.in.: 76,8 mld zł na inwestycje kolejowe, 42,7 mld zł na projekty lotniskowe oraz 2,5 mld zł na drogi.
W 2024 r. zaprezentowano projekt terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, który został przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold oraz 30 innych firm projektowych. W pierwszym etapie lotnisko CPK ma mieć przepustowość ok. 34 mln pasażerów rocznie.
(tomm)
Napisz komentarz
Komentarze