Reklama
sobota, 22 lutego 2025 23:36
Reklama

Lektury i historia – obyśmy zachowali się jak trzeba

Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata”. *Preambuła Ustawy o systemie oświaty
Lektury i historia – obyśmy zachowali się jak trzeba

Autor: pixabay

Pisząc w styczniu 2024 r. tekst „Polska edukacja 2024 – szanse i zagrożenia” jeszcze nie były znane opinii publicznej wstępne propozycje MEN z zakresu zmian programowych. Kilkudniowe tzw. prekonsultacje odbyły się w lutym br. Nie ma co ukrywać, że wzbudzają duże kontrowersje, szczególnie propozycje skreśleń w podstawach programowych z języka polskiego i historii.


Sprawa jest poważna. W obliczu tak trudnych zagrożeń, które stoją także przed Polską, chociażby w obliczu wojny w pobliskiej Ukrainie, trzeba być w sposób szczególny uwrażliwionym na przekaz, jaki płynie ze szkoły do uczniów.

Mówi o tym wprost ważna i długo dyskutowana preambuła ustawy o systemie oświaty z 1991 roku. Jej treść, której fragment jest mottem tekstu, powtórzona w 2016 roku w ustawie Prawo oświatowe, powinna być busolą działań szczególnie dla kolejnych ministrów Edukacji Narodowej.

Trudne do akceptacji jest zauważalne unikanie przypominania chrześcijaństwa i roli katolicyzmu w historii Polski, o czym świadczy bulwersujący projekt wykreślenia fragmentu Biblii, chyba najważniejszego tekstu w historii cywilizacji europejskiej. Podobnie jak z planem innych wykreśleń w podstawie programowej do nauczania historii, np. roli ojca Kordeckiego, przeora Paulinów, organizującego w 1955 roku przez 40 dni obronę Jasnej Góry przed „potopem szwedzkim”. Wręcz szokujące są próby wykreślenia roli papieża Jana Pawła II i jego historycznej wizyty w Polsce w czerwcu 1979 roku. Przecież to kamienie milowe nie tylko polskiej tożsamości.

Widać w propozycjach wykreśleń próby unikania napięć z sąsiadami Rzeczpospolitej. Ale historii nie zamażemy. Młodzież powinna poznać obronę Westerplatte, Poczty Polskiej w Gdańsku, Piaśnicy i rozstrzelanym tam m. in. kwiatem inteligencji z Kaszub, czy historię Wołynia. Jako wnuk dziadków, których Niemcy zabili za ukrywanie żydowskiej rodziny, tym bardziej za rzecz trudną do przyjęcia uznaję propozycję wykreślenia pomocy przez Polaków Żydom i Romom w czasie II wojny światowej .

Oczywiście trzeba mieć świadomość, że możliwe są pewne redukcje w zakresie lektur obowiązkowych, czy do wyboru. Sam na początku XXI wieku, czytając synowi „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, miałem dylemat, jak zainteresować go językiem, który już trochę nie przystawał do obecnej rzeczywistości.

Trzeba brać także pod uwagę fakt, że w kulturze promującej krótkie, zwięzłe informacje, warto wybierać krótsze formy literackie, opowiadania, utwory poetyckie. Stąd też zaskoczenie, że proponuje się wykreślenie takich pozycji jak: „Rozdziobią nas kruki i wrony” Stefana Żeromskiego, wybranego opowiadania z tomu „Raport ze stanu wojennego” Marka Nowakowskiego, czy opowiadanie oświęcimskie Tadeusza Borowskiego „Ludzie, którzy szli”. Podobnie propozycje ograniczenia poezji Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Czesława Miłosza, Jana Lechonia. To autorzy wybitnych dzieł literatury polskiej.


 

Uczeń w szkole zawodowej i pytania egzaminacyjne

Szczególny niepokój budzą wykreślenia w szkole podstawowej. Trzeba mieć świadomość, że wiedza ta będzie bazową praktycznie na całe życie dla uczniów szkół zawodowych (branżowych). Ten typ szkół wybiera ponad 12% absolwentów szkół podstawowych. W trzyletniej szkole zawodowej mają łącznie tylko 2 godziny historii (uczniowie liceów, techników – 8) oraz 6 godzin języka polskiego (w LO i technikach – 16). Stąd trzeba w sposób szczególny zastanowić się nad zawartością haseł programowych w szkołach podstawowych, ale też ponadpodstawowych, by nastąpił w miarę jednolity, czasami uzupełniający się, przekaz pewnych treści humanistycznych.

Kontrowersyjna jest też tendencja do wykreślania haseł szczegółowych, a pozostawienie jedynie tematów ogólnych typu „geneza i przebieg kampanii wrześniowej 1939”. Rodzi to obawy, że w różnych szkołach, regionach, nie będzie w miarę jednolitej wiedzy np. o obronie Helu, dramacie Palmir, czy potem Katynia. Podobnie propozycje skreśleń haseł: Bitwa pod Grunwaldem, Powstania Wielkopolskie i Śląskie, powstanie Gdyni, COP. Jak sformułować pytania egzaminacyjne do tak ogólnych haseł, z których każde jest materiałem na rozprawkę, nie zaś pytaniem o charakterze zamkniętym - do wyboru? W danej szkole nauczyciel historii przywołuje jedne przykłady, w innych szkołach drugie. To nawet od strony formalno-prawnej grozi różnymi odwołaniami. Poza tym kurs historii Polski musi mieć elementy wspólne, niezależnie od historii regionów, co może utrwalać pewne podziały i działania separatystyczne, które już niszczyły w przeszłości spoistość Rzeczpospolitej.

Istnieje obawa, że redukcja części treści programowych może doprowadzić do braku poczucia zakorzenienia w konkretnej wspólnocie, jej dziedzictwie i historii. Zjawisko to tym bardziej może utrwalać tzw. kultura smartfonu. Tę tendencję wykazały ostatnie międzynarodowe badania PISA z 2022 r. dla piętnastolatków, które pokazały, że w Polsce pogłębia się grupa uczniów osiągających bardzo niskie wyniki nauczania, co omówiłem je w poprzednim artykule.

Wymaga to głębszej refleksji, unikania modelu szkoły bez większych wymagań, miłej, łatwej i przyjemnej. To jest droga donikąd, szczególnie uderzająca w szkoły publiczne, a takie zjawisko obserwujemy na Zachodzie. Polskie szkoły nie wypadają źle na tle przemian szkolnictwa w innych krajach. Poza tym warto szukać porozumienia ponad podziałami w sprawach edukacji, by co zmiana władz MEN nie dochodziło do daleko idących zmian programowych, podręcznikowych.

Analizując propozycje zmian w rozporządzeniu MEN ws. podstaw programowych, należy to widzieć łącznie z rozporządzeniem o ramowych planach nauczania (tzw. siatkach godzin). Czy i tu nie będzie planu zmian? Redukcje oznaczałyby z jednej strony trudności nauczycieli z realizacją programu, z drugiej, możliwymi zwolnieniami nauczycieli.


 

Kod tożsamościowy i trudna sytuacja u granic Polski

Sytuacja nauczycieli może stać się bardzo trudna, sprzeczna z zapowiedziami wzrostu autonomii ich i rad pedagogicznych. Z jednej strony oczekiwania rodziców uczniów, a nie wszyscy ulegają postawom Młodziaków z „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza, z drugiej brak możliwości stworzenia dobrego, racjonalnego programu nauczania przy tak wyrywkowych podstawach programowych, cięciach godzin. W tle jest też polska racja stanu – kod tożsamościowy, którą czują nauczyciele.

Warto pamiętać o postulacie nr 4 strajku ludzi oświaty z listopada 1980 r. w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku: „Należy zweryfikować i uzupełnić podręczniki historii i literatury, zwłaszcza historii współczesnej, tak aby uczeń miał możliwość poznawania historii i kultury ojczystej w jej pełnym zakresie”. Tam była walka o dodanie do kanonu twórców, szczególnie żyjących na emigracji, skazanych na milczenie, czy wymazywanych po II wojnie światowej treści historycznych. Stąd tym bardziej niezrozumiałe są propozycje ich kolejnego wykreślenia, rodzące skojarzenia z czasem cenzury w PRL A warto pamiętać, że do szkół publicznych chodzą uczniowie polskich podatników mających różne zapatrywania polityczne, światopoglądowe. Nie wolno narzucać jej jakichś jednostronnych wizji społecznych.

W tak złożonej sytuacji, czasie wojny niedaleko polskich granic, warto unikać gwałtownych ruchów, uczyć młodzież umiejętności wyciągania wniosków prze szkodą, o co apelował już w „Pieśni o spustoszeniu Podola” Jan Kochanowski. A warto zachować w programach nauczania tak niecodzienne postaci, a zarazem zapewne ciekawe dla młodych ludzi, jak niespełna osiemnastoletnia łączniczka AK Danuta Siedzikówna – INKA. Ważne chociażby po to, by młodzi ludzie rozumieli sens jej grypsu z więzienia: „Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba”. Czyli by wiedzieli, jak się zachować w chwili próby.

Być może nastąpi pewne zahamowanie zapowiedzi redukcji po czasie wstępnych konsultacji i wnioskach, które z tzw. prekonsultacji wyciągnie MEN, a także chociażby po wypowiedziach ministra Spraw Zagranicznych oraz ministra Obrony Narodowej, pokazujących obecne zagrożenia. Historykiem z wykształcenia jest premier Donald Tusk, związany z Gdańskiem, miastem tak mocno doświadczonym przez najnowszą historię (obrona Poczty Polskiej, Westerplatte, rozstrzelanie INKI w więzieniu na ul. Kurkowej 28 sierpnia 1946 r., tragiczny Grudzień ’70, Sierpień ’80, zabici w stanie wojennym). Oby w kręgach władzy był jeszcze czas na głębszą refleksję i stosowne decyzje pamiętając, że pośpiech w tak fundamentalnych sprawach bywa złym doradcą.


 

Wojciech Książek.

nauczyciel, członek władz „S” oświatowej,

wiceminister Edukacji Narodowej w latach 1997 – 2001


 

Żarnowiec – Gdańsk, marzec 2024 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Przeżyj ferie na sportowo, korzystaj razem z dzieckiem z rekreacji w ramach propozycji TCSiR Przeżyj ferie na sportowo, korzystaj razem z dzieckiem z rekreacji w ramach propozycji TCSiR Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty bachaty, które odbędą się 15 lutego 2025 roku na salce fitness Tczewskiego Centrum Sportu i Rekreacji!  Warsztaty Bachaty w TCSiR! Czym jest bachata? To zmysłowy i pełen emocji taniec pochodzący z Dominikany. Charakteryzuje się bliskością partnerów, płynnymi ruchami bioder i romantycznymi rytmami. To doskonały sposób na poprawę koordynacji, pewności siebie i świetną zabawę!Warsztaty poprowadzi: Monika Iwicka-Waruszewska – doświadczona instruktorka, która wprowadzi Was w magiczny świat bachaty! Nie przegapcie okazji, by nauczyć się tego niezwykłego tańca i spędzić aktywnie czas w świetnej atmosferze!Miejsce: TCSiR – salka fitnessData: 15 lutego 2025Godz. 14:00 - 17:00119zl/os* Istnieje możliwość przyprowadzenia osoby towarzyszącej i skorzystania z promocji.Ale nie tylko z oferty tanecznej będzie można skorzystać. Instruktorzy TCSiR zapraszają na ferie z unihokejem, badmintonem, tenisem, piłką nożną. A to wszystko w grupach mniej i bardziej zaawansowanych. Jak się dowiedzieliśmy dla dzieci, którym nie odpowiadają akurat takie gry zespołowe albo są po prostu za małe przygotowano gry i zabawy ruchowe. Przez cały czas będzie można korzystać z lodowiska i basenu małego i dużego. Na basenie dzieciaki będą mogły skorzystać z wodnego toru przeszkód (duża pływalnia) oraz przyspieszonego kursu nauki pływania pod okiem instruktorów. TCSiRData rozpoczęcia wydarzenia: 15.02.2025 14:00 – Data zakończenia wydarzenia: 24.02.2025 14:43
ARTSTYCZNE FERIE Z CKIS. Warsztaty dla dzieci. Poznasz jak działają roboty, sztuczna inteligencja i jakie zagrożenia niosą. ZOBCZ harmonogram na ferie zimowe ARTSTYCZNE FERIE Z CKIS. Warsztaty dla dzieci. Poznasz jak działają roboty, sztuczna inteligencja i jakie zagrożenia niosą. ZOBCZ harmonogram na ferie zimowe 24-28 lutego 2025r.Zapraszamy na Artystyczne Ferie Zimowe z Centrum Kultury i Sztuki. Instruktorzy przgotowali atrakcyjne warsztaty dla dzieci. W tym roku ferie będą kręcić się wokół tematyki robotów, sztucznej inteligencji i morza możliwości oraz zagrożeń, jakie są z tym związane. Przenieście się z nami do przyszłości! Nie obędzie się bez zajęć Minecrafta.Zapraszamy w podróż, gdzie robot może być najlepszym przyjacielem – nie człowieka, ale sympatycznego psa, gdzie J@ś i M@łgosia będą musieli przeciwstawić się AI Jadze, a dzieciaki chodzą do szkoły z androidem. To wszystko znajdziecie w proponowanych przez nas filmach i spektaklu, oprócz tego zapraszam na warsztaty z druku 3D, minecrafta oraz zajęcia taneczne. Ci z Was, którzy lubią coś tworzyć będą mogli wziąć udział w konkursie plastycznym „Świat przyszłości – ludzie i roboty”.Na wszystkie zajęcia, filmy i spektakl obowiązują zapisy. START ZAPISÓW – 22 stycznia 2025r. godz. 10.00 Warsztaty taneczne Hip-Hop24 lutego 2025r. g.11.00, g.12.00, g.13.00Zapraszamy wszystkie dzieci na energiczne i pełne rytmu warsztaty hip-hopowe! To doskonała okazja, aby w czasie ferii zimowych nauczyć się nowych ruchów, poznać kulturę hip-hopu i spędzić czas w kreatywnej atmosferze.Propozycja skierowana do indywidualnych odbiorców.Wiek: od 8 do 17 latLiczba uczestników : 20 osób w grupieMiejsce: Sala taneczna na tarasieWstęp wolny. Obowiązują zapisy. Ilość miejsc ograniczonaZapisy: Aleksandra Kalfas-Gałecka - tel. 535-263-757  Warsztaty Minecraft25 – 28 lutego 2025r. g.15.00, g.16.00, g.17.00, g.18.00Uczestnicy warsztatów Minecraft oprócz szeregu wyzwań związanych z korzystaniem z bloków komend będą mogli podjąć zdrową rywalizację w przeróżnych konkurencjach, w których przewodnim motywem będą roboty. Konieczna jest umiejętność czytania i pisania, ponieważ duży nacisk położymy na programowanie bloków.Propozycja skierowana do indywidualnych odbiorców.Wiek: od 8 lat do 17 latLiczba uczestników :  6 osób w grupieMiejsce: Pracownia Nowych Mediów- Sala 038Wstęp wolny. Obowiązują zapisy. Ilość miejsc ograniczonaZapisy: Aleksandra Kalfas-Gałecka - tel. 535-263-757 „J@ś i M@łgosi@”– spektakl dla dzieci /Teatr Czwarte Miasto26 lutego 2025r. godz. 9.30Sala widowiskowa Centrum Kultury i SztukiBilety: 10 złAutorska wersja bajki na motywach braci Grimm. Las oraz słodycze z klasycznej wersji zastąpione zostały zagrożeniami cyfrowymi. Zanurzając się w świat internetu Jaś i Małgosia będą musieli stawić czoła wyzwaniom i korzystając z pomocy mieszkańców cyber świata odnaleźć wiedźmę AI Jagę - sztuczną inteligencję, z którą będą musieli się zmierzyć. Czy uda im się wrócić bezpiecznie do realnego świata? Czy możliwe jest znalezienie przyjaźni w cyfrowym świecie? Tego właśnie dowiecie się z Naszej autorskiej bajki J@ś i M@łgosi@. Serdecznie zapraszamy na pełen przygód spektakl teatralny wykorzystujący nowe media i poruszający tematy zagrożeń płynących z Internetu.  Scenariusz: Piotr Srebrowski, Martyna JanczewskaReżyseria: Piotr SrebrowskiObsada: Martyna Janczewska, Jakub PiprowskiMuzyka: Sówka SowińskaProjekt lalek Jasia i Małgosi: Olga Ryl-KrystianowskaWideo: Łukasz Rat CzerwińskiObrazy: Beniamin Straszewski Spektakl lalkowy przeznaczony dla dzieci od 6 lat.Czas trwania spektaklu: 45min + rozmowa z widzami (60min)Zapisy na spektakl – kasa CKiS, Dorota Maciejewska tel. 534 989 340 lub (58) 531-07-07 wew. 34 „Pies i robot” – projekcja filmu27 lutego 2025r. godz. 9.30Sala widowiskowa Centrum Kultury i SztukiBilety: 5 zł Za oknem kolorowy, pełen życia i śmiechu Nowy Jork. Zwierzęta, tak jak ludzie, żyją swoimi sprawami, zakochują się, kłócą, znajdują przyjaciół – wszyscy z wyjątkiem PSA, który ze swojego mieszkania patrzy na zwariowane miasto ze smutkiem i nutką zazdrości. On też chciałby mieć przyjaciela, tylko… brakuje mu odwagi.Pewnego dnia ulega słodkiej obietnicy reklamy i kupuje sobie przyjaciela – ROBOTA. Kiedy ROBOT ożywa, staje się dla PSA najlepszym kumplem na świecie. Wrotki, muzyka, hot dogi, wygłupy – tak wyglądają ich pełne zabawy dni.Wszystko zmienia się w ostatni dzień lata, gdy wybierają się na plażę. Żeby ratować kumpla, który próbował zaprzyjaźnić się z wodą, PIES musi zostawić go na chwilę samego.Jak się skończy ta przygoda?„Pies i robot” reż. Pablo Bergerkraj produkcji Hiszpania/Francja 2023gatunek animowanyczas trwania 102 mindystrybucja w Polsce: Best Film COKategoria wiekowa od 9 lat. Zapisy na film – kasa CKiS, Dorota Maciejewska tel. 534 989 340 lub (58) 531-07-07 wew. 34 „Mój brat robot” – projekcja filmu27 lutego 2025r. godz. 11.30Sala widowiskowa Centrum Kultury i SztukiBilety: 5 złŚwiat się zmienił. Niedawno zażegnano kryzys klimatyczny, więc wszystko jest ekologiczne i zrównoważone. Ludzie mają osobistych asystentów, humanoidalne androidy. 12-letnia Alberte dostaje na urodziny najnowszy model robota. Konrad wygląda i zachowuje się jak człowiek. Jest o wiele lepszy od poprzedniej wersji, która wyglądem bardziej przypominała misia. Wszyscy zazdroszczą jej nowego modelu. Popularność Alberte w szkole rośnie, a ona coraz bardziej zbliża się do Konrada. Ale czy można przyjaźnić się z robotem, nawet gdy wygląda jak człowiek?„Mój brat robot” reż. Frederik NørgaardProdukcja: DaniaCzas trwania: 84 minKategoria wiekowa 10+ Zapisy na film – kasa CKiS, Dorota Maciejewska tel. 534 989 340 lub (58) 531-07-07 wew. 34 Warsztaty RoboLab: Druk 3D i Lego27 – 28  lutego 2025r. g. 9.00, g. 11.00, g.13.00Zapraszamy na fascynujące warsztaty, podczas których połączymy magię nowoczesnych technologii z kreatywnością i nauką! Nasze zajęcia to idealne miejsce dla młodych inżynierów i wynalazców, którzy chcą odkryć  robotyki oraz możliwości, jakie daje druk 3D.Propozycja skierowana do indywidualnych odbiorców.Wiek: od 6 do 15 latLiczba uczestników: 5 osób w grupieMiejsce: Pracownia Nowych Mediów - Sala 038Wstęp wolny. Obowiązują zapisy. Ilość miejsc ograniczonaZapisy: Aleksandra Kalfas-Gałecka - tel. 535-263-757   „Świat przyszłości – ludzie i roboty”  - konkurs plastycznySerdecznie zapraszamy do udziału w konkursie plastycznympt. „Świat przyszłości – ludzie i roboty”. Konkurs adresowany jest do uczniów klas 1-3 oraz uczniów klas 4-6 ze szkół podstawowych z  Powiatu Tczewskiego.Tematem konkursu jest Świat przyszłości – ludzie i roboty. Uczestnicy konkursu wyobraźcie sobie i namalujcie świat przyszłości, w którym funkcjonują roboty i ludzie.Przedstawcie świat, w jakim chcielibyście żyć. – zachęca Marta KrynickaW konkursie należy stworzyć pracę plastyczną w formacie A3przy wykorzystaniu następujących technik do wyboru:rysunek, praca malarska kolaż (stworzony z wyłączeniem ziaren i plasteliny).Każda praca powinna być opisana: Imię i nazwisko uczestnika, , Kategoria: klasy 1-3 lub klasy 4-6, nazwa szkoły, kontakt telefoniczny do opiekuna lub nauczycielaPrace należy dostarczyć do Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie w nieprzekraczalnym terminie do 2 marca 2025.Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 10 marca 2025. Wyniki konkursu dostępne będą na stronie www.ckis.tczew.pl i Facebooku CKiS. Dla najlepszych uczestników konkursu przewidziane są nagrody rzeczowe. REGULAMIN dostępny jest na stronie internetowej CKiS.Informacji o konkursie udziela: Marta Krynicka, tel. 535-368-105, e-mail [email protected] Data rozpoczęcia wydarzenia: 24.02.2025 09:44 – Data zakończenia wydarzenia: 27.02.2025 13:00
ZOBACZ ŚMIERCIONOŚNE, LEGENDARNE PAJĄKI na wystawie Centrum Kultury i Sztuki ZOBACZ ŚMIERCIONOŚNE, LEGENDARNE PAJĄKI na wystawie Centrum Kultury i Sztuki Chciałbyś wziąć ptasznika do ręki i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie? Przyjdź na Wystawę Pająków w Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie. Zabierz swoje pociechy, przyjaciół lub drugą połówkę i zrealizujcie wspólnie to marzenie!WYSTAWA PAJĄKÓW I SKORPIONÓW18.02 - 2.03.2025 godz. 10.00 - 18.00Klub Muzyczny CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: od 20 złTermin wystawy: od 18 lutego do 2 marca 2025Godziny otwarcia: codziennie od 10:00 do 18:00Odwiedź Wystawę Pająków i zobacz na żywo:legendarne CZARNE WDOWY (Latrodectus sp.) - jedne z NAJNIEBEZPIECZNIEJSZYCH pająków na Ziemi,Theraphosa stirmi - jednego z NAJWIĘKSZYCH pająków na świecie,skorpiony, które zmieniają swój kolor pod wpływem... światła UV!Ale to nie wszystkie atrakcje, jakie na Ciebie czekają!Na Wystawie Pająków będziesz mieć możliwość wzięcia ptasznika na ręce i szansę na zrobienie sobie pamiątkowego zdjęcia!O każdej pełnej godzinie, prowadzone są także fascynujące prelekcje, z których dowiesz się więcej na temat interesujących Cię gatunków pajęczaków. Prelegenci Wystawy Pająków opowiadają o nich z niezwykłą pasją i zaangażowaniem. Dzięki ich słowom szybko pozbędziesz się arachnofobii i zapragniesz potrzymać ptasznika na ręce! Cennik biletów:normalny: 24 złulgowy: 20 złwycieczki szkolne: 16 zł (minimalnie 10 osób)rodzinny: 68 zł (2 dorosłych + 2 dzieci),dzieci w wieku do 4 lat - wejście GRATIS (nie dotyczy grup zorganizowanych).Bilety do nabycia przy wejściu na wystawę (akceptujemy płatność kartą) oraz online na stronie: https://www.wystawapajakow.pl/aktualne-wystawy/Kontakt w sprawie wystawy i rezerwacje dla grup zorganizowanych: tel. +48 780 758 476, e-mail: [email protected]Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.02.2025 10:00 – Data zakończenia wydarzenia: 02.03.2025 18:00
Reklama
Reklama