Przypomnijmy, że od października br. mamy bezpłatną komunikację miejską w gminie wiejskiej Tczew. Gmina realizowała pilotażowy program publicznej komunikacji o nazwie GTBUS (Gminny Transport Publiczny). W listopadzie, gdy opublikowaliśmy pierwszy tekst na ten temat wielu mieszkańców zazdrościło Rokitkom, że to ich sołectwo wyróżniono autobusowym i to bezpłatnym transportem gminnym. W artykule poza plusami takiej propozycji wskazywaliśmy też na koszty oraz brak kompleksowej działalności obejmującej całą gminę.
Teraz można powiedzieć, że wójt i Rada Gminy stanęła na wprost oczekiwaniom mieszkańców. 10 nowych tras będzie istotnym ułatwieniem codziennego funkcjonowania zwłaszcza starszych i młodszych mieszkańców gminy Tczew.
- Weszła w życie adaptacja, która pozwala nam działać na większą skalę. Pragniemy uwzględnić w tym projekcie jak największy obszar naszej gminy, wziąć pod uwagę mieszkańców każdego sołectwa – mówił wójt Krzysztof Augustyniak.
W związku z tym, z dniem 12 lutego br. zachodzą zmiany nie tylko w rozkładach, ale także w logistycznym rozplanowaniu poszczególnych linii:
501 🔹 Miłobądz - Zajączkowo - Tczew - Tczewskie Łąki - Czatkowy
502 🔹 Miłobądz - Malenin - Mieścin - Dąbrówka Tczewska - Szpęgawa - Rokitki - Tczew
503 🔹 Turze - Szczerbięcin - Dalwin - Rukosin - Łukocin
504 🔹 Turze - Małżewo - Lubiszewo Tczewskie - Stanisławie - Szpęgawa - Dąbrówka Tczewska
505 🔹 Tczew - Knybawa - Bałdowo - Czarlin - Gniszewo - Śliwiny - Waćmierek - Swarożyn
507 🔹 Swarożyn - Zabagno - Lniewko - Wędkowy - Boroszewo - Goszyn - Zwierzynek - Swarożyn
510 🔹 Trąbki Wielkie - Sobowidz - Świetlikowo - Dalwin - Łukocin - Dąbrówka Tczewska - Szpęgawa - Tczew
520 🔹 Turze - Rukosin - Lubiszewo Tczewskie - Stanisławie - Szpęgawa - Tczew
521 🔹 Turze - Damaszka - Boroszewo - Wędkowy - Lniewko - Swarożyn - Waćmierek - Śliwiny - Rokitki - Tczew
oraz 530 🔹 Zabagno - Swarożyn - Waćmierek - Gniszewo - Czarlin – Tczew
Zaznaczmy, że komunikacja nie jest bezpłatna, ale stosuje relatywnie niskie ceny biletów z możliwością zakupu biletów miesięcznych. Bilet normalny zakupimy w zależności od odległości:
do 2 km – 2 zł, do 5 km – 3 zł i do 40 km – 4 zł. Zapewniono możliwość skorzystania z wszystkich rodzajów ulg ustawowych.
- Będziemy świadkami historycznego momentu – pierwszego tego typu przedsięwzięcia w historii gminy. Dla realizacji tego projektu pozyskaliśmy imponującą kwotę przeszło 35 mln zł, co stanowi jedno z największych dofinansowań przyznanych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – stwierdził zapraszając na konferencję wójt.
Podczas konferencji w urzędzie gminy obecni byli:
Zastępca Wójta Gminy Tczew - Katarzyna Beringer-Kusio, poseł na Sejm RP - Magdalena Sroka, poseł na Sejm RP - Kacper Płażyński, starosta tczewski Mirosław Augustyn, pełnomocnik biura poselskiego Katarzyny Kotuli - Iwona Ochocka, dyrektor biura poselskiego - Magda Zarańska oraz radni, sołtysi, przedstawiciel firmy "BE-MA" Robert Krawczyk, Public Transport Consulting Marcin Gromadzki, GF Transport Consulting Krzysztof Zienkiewicz
Przy pomocy multimedialnej gościom zostały przedstawione szczegóły przedsięwzięcia. Pojawiły się przemówienia, poczęstunek, drobne upominki...
Zauważono, że Gminna Komunikacja jest największą inwestycją społeczną Gminy Tczew, co niesie ze sobą wielkie oczekiwania. Takie rozwiązania są wciąż rzadkością w wielu samorządach nie tylko woj. pomorskiego. Przeważnie funkcjonują jedynie linie prywatnych przewoźników z wysokimi cenami. Transport publiczny to jednak nie tylko wygoda, mobilność mieszkańców oznacza także mniejsze bezrobocie i rozwój gminy.
Trzymamy zatem kciuku za rozwój i stałe ulepszanie tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców.
W. Mocny/Fot. UG Tczew
Napisz komentarz
Komentarze