W ub. tygodniu 32-letnia mieszkanka powiatu tczewskiego otrzymała telefon od osoby podającej się za pracownika banku.
- Oszust wydawał się bardzo wiarygodny i ostrzegał, że środki na jej koncie są zagrożone – informuje st. post. Katarzyna Ożóg, rzecznik prasowy KPP w Tczewie. - Kobieta, przerażona myślą o utracie swoich oszczędności, zgodziła się podjąć szybkie kroki, aby ochronić swoje pieniądze. Oszust zaczął dyktować 32-latce procedurę, która miała jej pomóc. Poprosił ją o przelanie blisko 50 tys. zł na wskazane konto, twierdząc, że to jedyny sposób na ocalenie środków. Ponadto oszust, wykorzystał kod BLIK kobiety do dodatkowych transakcji bez jej zgody. Strata finansowa 32-latki wyniosła blisko 60 tys. zł.
Dodajmy, że dotarła do nas informacja, że przed weekendem doszło do tego typu oszustwa na terenie gminy Tczew. Osoba, która była źródłem tej informacji twierdzi, że do 32-latki, mieszkającej na terenie gminy Tczew zadzwonili oszuści, którzy podający się za przedstawicieli banku, dokładnie znali dane osobowe swojej przyszłej ofiary. Jak usłyszeliśmy mechanizm oszustwa polegał na „ostrzeżeniu o dziwnych ruchach na koncie kobiety, które mogą spowodować utratę oszczędności na koncie prywatnym.” 32-latka dała wiarę rzekomym ostrzeżeniom i dalej postępowała według poleceń oszusta. Tak straciła wszystkie oszczędności.
Mimo zbieżności wieku kobiety, czasu i miejsca opisanego nam przez informatora, policja nie potwierdziła nam, że relacja, do której dotarliśmy dotyczy zdarzenia opisanego przez rzecznik policji.
Policjanci przypominają o kilku krokach, które pomogą nam zminimalizować ryzyko stania się ofiarą oszustwa:
Bądź czujny: Nie daj się zwieść presji i strachowi. Oszuści często próbują manipulować emocjami, by skłonić do działań w pośpiechu.
Zawsze weryfikuj: Jeśli otrzymasz podejrzany telefon, nie podawaj swoich danych ani nie dokonuj transakcji. Skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub instytucją, z którą osoba twierdzi, że reprezentuje, aby potwierdzić autentyczność rozmówcy.
Nie udostępniaj kodów: Nikt poważny nie poprosi cię o podanie kodów BLIK lub innych wrażliwych informacji telefonicznie.
Dziel się historiami: Jeśli dowiesz się o próbach oszustwa w twoim otoczeniu, podziel się tą wiedzą z rodziną i znajomymi. Wiedza o popularnych oszustwach może pomóc w ich uniknięciu.
- Pamiętajmy, że dbanie o swoje bezpieczeństwo finansowe to obowiązek każdego z nas – przestrzega K. Ożóg. - Unikanie pułapek oszustów zależy od naszej czujności i rozsądku. Oszczędźmy sobie stresu i straty, stosując się do prostych zasad ostrożności.
Opr. (tomm)/KPP Tczew
Napisz komentarz
Komentarze