7 kroków do oszczędzania w firmie
Nowe firmy często charakteryzują się stosunkowo niskim budżetem, jednak nawet w takiej sytuacji musisz zdać sobie sprawę, że Twoje możliwości rozwoju są duże. Poniżej poznasz sposoby, dzięki którym możesz zwiększyć swoje zyski w firmie, a co za tym idzie, z powodzeniem ją rozwijać.
1. Plan biznesowy kluczem do sukcesu
Jak już wiesz, często zdarza się, że przewidywane koszty okazują się znacznie wyższe od wcześniejszych kalkulacji. Wszystko to bierze się z niedokładnego biznesplanu. Prawidłowe zaplanowanie finansów to istotny element sukcesu każdej firmy, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców. Przygotowanie dokładnego biznesplanu jest kluczowe, ponieważ pozwala zidentyfikować i uwzględnić wszystkie koszty związane z prowadzeniem firmy. Biznesplan powinien być rozłożony na kilka etapów (3 miesiące, pół roku, rok...). Posiadanie tak skonstruowanego planu biznesowego wiąże się koniecznością jego przestrzegania, co pomaga w ścisłym kontrolowaniu finansów i zapobiega nieprzemyślanym wydatkom.
2. Rozwijaj i pielęgnuj znajomości zawodowe
Ogromną wartością dla przedsiębiorców jest zdobywanie wiedzy i doświadczenia od tych, którzy osiągnęli sukces w prowadzeniu działalności gospodarczej. Oni powinni być pewnego rodzaju autorytetem lub ostrzeżeniem dla Ciebie. Korzystając z ich porad, będziesz w stanie dokładniej oszacować potrzebne środki na poszczególnych etapach rozwoju firmy oraz znaleźć sposoby na oszczędności w firmie. Warto zwrócić także uwagę na tzw. wymiany barterowe. Jest to współpraca oparta na wymianie usług lub artykułów, co pozwala zaoszczędzić koszty i poszerzyć własną sieć zawodową, ponieważ stanowi to także świetny sposób dotarcia do nowych klientów i partnerów biznesowych.
Szczególnie pomocne mogą okazać się dla Ciebie media: portale społecznościowe, grupy branżowe, fora dyskusyjne itd.
Bądź otwarty na współpracę i aktywnie uczestnicz w społecznościach online, aby czerpać korzyści z wymiany wiedzy i wzajemnego wsparcia.
3. Bezpłatne narzędzia dla oszczędności firmowych
Oczywiście, na rynku jest cała masa narzędzi, za których wykorzystanie musisz dodatkowo płacić. Warto zastanowić się, w jakim celu dane narzędzie jest Ci potrzebne, a następnie poszukać tańszej lub darmowej alternatywy, dzięki której zdołasz wykonać to samo zadanie. Gwarantuję, że przy odrobinie starań, znajdziesz tego typu zamiennik.
Przykładem, który może Ci pomóc, jest darmowy system, dzięki któremu możesz jeszcze sprawniej zarządzać budżetem Twojej firmy. Z taką okazją przyszła firma Firmbee, a samo narzędzie znajdziesz pod tym linkiem: https://firmbee.com/pl/narzedzia/finanse.
Czasem warto jest podejść do sprawy w sposób analityczny, ponieważ łatwo jest znaleźć program, który będzie odpowiadał Twoim preferencjom, a jednocześnie pozwoli Ci zaoszczędzić dodatkowe fundusze.
4. Badaj swój rynek
Sukces Twojej firmy w dużej mierze zależy od trafności dopasowania Twojej usługi, do grupy docelowej. Wiele Start-Up'ów nie może pozwolić sobie na ryzyko związane z wprowadzeniem eksperymentalnej oferty, ponieważ ewentualny niewypał może spowodować kryzys, a nawet rozpad firmy.
Chcąc uniknąć takiej sytuacji, dobrze jest zbadać rynek, na którym funkcjonujesz. Do tego mogą posłużyć Ci specjalne firmy, które zajmują się takimi badaniami, ale to wiąże się z wydatkami. Innym sposobem jest dotarcie do tych informacji na własną rękę. Jak możesz to zrobić?
- Rozmawiaj ze znajomymi, żeby poznać ich opinie i preferencje;
- Twórz ankiety w celu poznania opinii społecznej;
- Pomyśl o stworzeniu kampanii crowdfunding'owej;
- Analizuj tematyczne fora internetowe;
- Przeanalizuj trendy Google;
- Wyjdź do swoich klientów z opcją przedsprzedaży, żeby zbadać popyt.
Te wszystkie kroki są bardzo istotne, ponieważ pozwolą uniknąć niepotrzebnych wydatków i skoncentrować się na oferowaniu produktów lub usług, które są właściwie dopasowane do zapotrzebowania rynku.
5. Miej oko na własne wydatki
Realizacja założeń jest jednym z najtrudniejszych elementów w planowaniu działalności własnej firmy.
Na przykładzie działań marketingowych można powiedzieć, że większe wydatki nie zawsze prowadzą bezpośrednio do zwiększenia liczby klientów. Kluczowe w tym przypadku jest znalezienie optymalnego rozwiązania, czyli takiego, kiedy dalsze zwiększanie wydatków nie przyniesie już wymiernej korzyści.
Odpowiednim rozwiązaniem może być przeznaczenie ok. 5-8% rocznych wydatków na cele marketingowe. W innym wypadku, Twoje dochody mogą okazać się niesatysfakcjonujące.
Jakie alternatywy dla płatnych kampanii marketingowych możesz zastosować?
- Wykorzystanie mediów społecznościowych;
- Atrakcyjna strona internetowa;
- Mailowe newslettery;
- Programy skierowane dla Twoich stałych klientów;
- Promocje krzyżowe;
- Współpraca z mikroinfluencerami.
Tego typu rozwiązania mogą okazać się dla Ciebie zbawienne podczas dokonywania oszczędności firmowych.
6. Koszty wysyłki
Wchodząc na rynek, masz do czynienia z różnego rodzaju konkurencją, wśród której funkcjonują także dużego formatu przedsiębiorstwa. Tego typu instytucje mają tak mocną pozycję, że są w stanie wiele rzeczy negocjować, np. koszty wysyłki.
Niestety, w przypadku Twojego Start-Up'u tak to nie działa, dlatego musisz zastanowić się, jak przyciągnąć klientów w inny sposób.
Dobrym pomysłem może być korzystanie z programów lojalnościowych. Pomogą Ci przyciągnąć i utrzymać klientów, zapewniając im dodatkowe korzyści i zachęcając do ponownego skorzystania z Twoich usług. W taki sposób zbudujesz solidną relację ze swoimi klientami, którym łatwiej będzie zaufać Twojej firmie.
Powinieneś zachować czujność i obserwować swój rynek na bieżąco. Wtedy będziesz mógł reagować na konkretne sytuacje i dostosowywać strategię swojej firmy pod aktualne potrzeby rynkowe.
Ważne jest, aby być elastycznym i dostosowywać strategię do zmieniających się warunków rynkowych. Oferowanie konkurencyjnych cen i minimalizowanie kosztów pomoże Ci przyciągnąć klientów i rozwijać swoją niewielką firmę w konkurencyjnym środowisku.
7. Oszczędności dzięki podatkom?!
Otwierając własną firmę, z pewnością już wiesz, że wiąże się z tym obowiązek płacenia podatków. Kluczem do sukcesu jest dobra organizacja pracy w Twojej firmie, dlatego warto jest zatrudnić specjalistę, który będzie zajmować się Twoją księgowością oraz sprawami podatkowymi. To pozwoli Ci zaoszczędzić czas i skupić swoje działania na innych obszarach Twojej firmy.
Oprócz tego, niedopilnowanie kwestii podatkowych może narazić Cię na spore kary finansowe oraz pozbawić Cię możliwości korzystania z różnego rodzaju ulg. To wszystko może skutecznie pokrzyżować Ci plany rozwoju Twojej firmy, dlatego powinieneś o to zadbać.
W tym przypadku, naprzeciw przedsiębiorstw e-commerce wychodzi Ifirma, która oferuje skuteczne narzędzie do fachowego zajmowania się księgowością dla sklepów online: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-sklepow-online-i-branzy-e-commerce.
Rozwijaj się dzięki oszczędnościom firmowym
Wyłączne zastosowanie powyższych technik może sprawić, że Twoja świeżo założona firma zacznie odpowiednio prosperować. Kiedy połączysz techniczne zagadnienia z własnym samozaparciem, wytrwałością i świeżym, odtwórczym spojrzeniem, Twoja firma może osiągnąć naprawdę duży sukces.
Życzę Ci powodzenia!
Napisz komentarz
Komentarze