Łożyska kulkowe skośne
Łożyska kulkowe skośne to nic innego jak model łożysk tocznych, których elementy toczne są w postaci kulek. Model toczny to jeden z wielu wariantów kulkowych, jakie dostępne są na rynku. Model skośny to stworzono z myślą o złożonych obciążeniach, czyli osiowych i promieniowych. Oznacza to, że przenoszą one zarówno obciążenia poprzeczne, jak i wzdłużne. Ponadto podzielić je można na kilka wariantów:
- jednorzędowe - przenoszą obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, najczęściej montuje się je w układach zdwojonych, wielokrotnych oraz we wrzecionach obrabiarek,
- dwurzędowe - w przeciwieństwie do jednorzędowych wariantów, przenoszą obciążenia wzdłużne w dwóch kierunkach i stanowią alternatywę dla skośnych jednorzędowych, gdy te nie sprawdzają się w danej aplikacji,
- jednorzędowe dwukierunkowe - charakteryzują się dzieloną budową pierścienia wewnętrznego, przenoszą obciążenia w dwóch kierunkach, a do zalet tego wariantu zalicza się między innymi doskonałą nośność.
Czym charakteryzują się łożyska kulkowe skośne?
Dobrej jakości łożyska kulkowe skośne mają wiele atutów. Do najważniejszych eksperci zaliczają zdolność do osiągania wysokich prędkości obrotowych. Ponadto wyróżniają się one dokładnością biegu, sztywnością i możliwością przenoszenia obciążeń ściśle osiowych oraz promieniowych. W przypadku wariantu kulkowego skośnego dwurzędowego pojawiają się pewne ograniczenia, jeśli chodzi o kompensowanie błędów. Modele te są dodatkowo wrażliwe na tak zwane przekoszenia, które bardzo negatywnie wpływają na żywotność łożysk. Z kolei łożyska do wrzecion cechują się bardzo krótkim czasem obróbki.
Jaki jest kąt przeniesienia w łożyskach kulkowych skośnych?
Kąt działania obciążeń ma ogromne znaczenie, ponieważ jest to parametr o znaczącym wpływie na prędkość graniczną, trwałość kulek i sztywność osiową. Wybierając łożysko mające mały kąt działania, otrzymuje się część, która potrafi przenosić wyższe prędkości przy obciążeniach poprzecznych, w przeciwieństwie do wariantu z większym kątem. Przeciwnie rzecz wygląda przy obciążeniach wzdłużnych, ponieważ na bieżnię i elementy toczne łożyska o mniejszym kącie działa większa siła, niż na elementy pracujące na większym kącie.
Napisz komentarz
Komentarze