Chodzi o kładkę na moście kolejowym, który funkcjonowałaby odpowiednio dostosowana równolegle do mostu drogowego (Mosty Tczewskie). Obecnie funkcjonuje tam jedynie przejście technologiczne dla fachowców pracujących na kolei. Na forum zaprezentowano zdjęcia, na których widać funkcjonującą na moście przed laty kładkę. Skoro wtedy funkcjonowała, dlaczego nie może teraz?
Mieszkańcy gminy Lichnowy wykazali się bardzo dużą cierpliwością wobec faktu niemocy władz powiatu do popchnięcia do przodu tej ważnej inwestycji, jaką jest odbudowa Mostu Tczewskiego.
Coś czego nie można zrobić dziś...
Na forum Lisewo Malborskie, założonym przez społecznika Michała Romańskiego czytamy: „Możemy śmiać się z mostu-mola, ale on już kiedyś w ten sposób funkcjonował. No może nie do końca, bo pomiędzy mostem drogowym, a kolejowym została zbudowana kładka. Ruch przez Wisłę odbywał się po moście kolejowym. I były to czasy głębokiego komunizmu, kiedy każdy obiekt kolejowy był strategiczny, otagowany znakami zakaz fotografowania, wszędzie chodziło SOKiści z psami, a mimo tego udało się coś, czego nie można zrobić dzisiaj - wykorzystano istniejący most kolejowy by zapewnić ruch pieszy z powodu niemożliwości zapewnienia go na sąsiednim moście.”
W tej sprawie skierowano postulat, by zorganizować przejście w postaci kładki do:
starosty tczewskiego, posła Kazimierza Smolińskiego, Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Jarosław Sellin - oficjalna strona Gmina Lichnowy PKP S.A. nie ma ŻADNYCH przeciwwskazań by most kolejowy tymczasowo pełnił funkcję kładki pieszej.
To projekt szybki do zrealizowania w czasie i stosunkowo niedrogi, a przy tym bardzo potrzebny i wartościowy.”
-Ta nieudolność zarówno państwa, jak i urzędów w Tczewie i Malborku sprawia, że od 2011 r. Jesteśmy odcięci od Tczewa – mówił Marcin Bugajski, sołtys Lisewa Malb. - Nie mamy możliwości przejścia na drugą stronę. A przecież mieszkańcy Lisewa przyczyniali się np. do ożywiania tczewskiej Starówki poprzez chociażby zakupy czy udział w imprezach kulturalnych. Ta część miasta na pewno żyła bardziej. Mieszkańcy sołectwa sobie radzą, bo muszą. Jeżdżą dookoła przez most knybawski albo pociągiem. Niektórzy wybierają przejście przez most kolejowy, co jest zagrożone karą 500 zł mandatu. Sam przejazd pociągiem nie załatwia sprawy. Zwłaszcza dla osób biedniejszych przejście pieszo przez ew. Kładkę byłoby lepszym, tańszym rozwiązaniem.
Zdaniem sołtysa Bugajskiego obietnice polityków straciły wiarygodność.
- Mieszkańcy Lisewa uważają, że kładka jest bardzo dobrym pomysłem, ale brakuję chęci by ją zorganizować – uważa. - Michał Romański, który założył społeczność internetową, postulującą o szybki remont mostu oraz o kładkę skontaktował się z posłanką Małgorzatą Chmiel, która wystosowała interpelację. Niestety wyniknął z tego obraz braku chęci pomocy dla tej sprawy. Dla mnie Most Tczewski nie będzie odbudowany jeszcze i przez 10 lat! Nie wiem skąd taki problem z tym remontem? Przeniesienie przęseł ESTB nad Wisłę za kwotę 32 mln zł jest decyzją mijającą się „z czymkolwiek”. Wydanie tak olbrzymiej kwoty na eksponowanie przęsła, które nie jest unikatowe, co udowodniła konserwatorowi wojewódzkiemu Igorowi Strzokowi działacze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu, pokazując, że przęsła te funkcjonują w innych lokalizacjach Polski, a on trzyma się uparcie swojej bardzo kosztownej decyzji. W nas budzi to skrajne emocje. Te pieniądze z ekspozycji powinny być skierowane na odbudowę mostu, a nie na coś takiego! Poza tym „to coś” będzie zaburzało całą panoramę miasta!
Interwencja poselska
W sprawie wspomnianej kładki zwróciła się w interpelacji (39497) do Min. Infrastruktury poseł Małgorzata Chmiel 7 marca 2023 r.
„Zwracam się do Pana Ministra w sprawie udostępnienia dla ruchu pieszego i rowerowego przez Wisłę w Tczewie kładki wzdłuż mostu kolejowego . Od 2015 roku, z różnym tempem, trwają prace polegające na odbudowie Mostu Tczewskiego (zwanego też Lisewskim) przez Wisłę. Jest to przeprawa drogowa, nieczynna dla ruchu od 2000 r. Równolegle do mostu drogowego. znajduje się wyremontowany most kolejowy, wzdłuż którego istnieje kładka, która mogłaby pełnić funkcję przeprawy pieszej i rowerowej przez Wisłę z Tczewa do Lisewa Malborskiego. Brak przejścia pieszego jest szczególnie kłopotliwy dla mieszkańców Lisewa Malborskiego, którzy muszą nadrabiać kilkanaście kilometrów by dostać się na drugi brzeg Wisły. W związku z tym pomimo niewielkiej odległości dzielącej obydwie miejscowości obserwujemy w Lisewie Malborskim zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Jedynym szybkim rozwiązaniem (na czas odbudowy Mostu drogowego) jest udostępnienie kładki wzdłuż mostu kolejowego dla ruchu pieszego i rowerowego. W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo popiera możliwość wprowadzenie ruchu pieszego i rowerowego przez Wisłę w Tczewie na istniejącej kładce wzdłuż mostu kolejowego?
2. Kiedy możliwe jest uruchomienie przejścia pieszego i rowerowego przez Wisłę w Tczewie na istniejącej kładce wzdłuż mostu kolejowego?”
Posłance odpowiedź przekazała marszałek Sejmu Elżbieta Witek 14 kwietnia 2023 r. W odpowiedzi MI zaznaczyło, że most kolejowy ma znacznie strategiczne i jest monitorowany całodobowo przez ochronę. Zdaniem ministerstwa z uwagi na konstrukcję przyczółków wejście na chodnik służbowy wymaga przejścia przez tor kolejowy, a chodnik ten nie jest oddzielony od torów na całej długości przeprawy. Wejście na czynne tory stwarza zatem zagrożenie. Chodnik też ma być także „zbyt wąski dla ruchu pieszo – rowerowego”.
(...)Nie jest możliwe uruchomienia przejścia pieszego i rowerowego, gdyż warunki stawiane przez dla ciągów pieszo – rowerowych (...) są odmienne od warunków określonych dla kolejowych obiektów inżynieryjnych przeznaczonych wyłącznie do użytku służbowego.
Most kolejowy w Tczewie projektowany jest do użytku służbowego i spełnia wymagania dla kolejowych obiektów inżynieryjnych określone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie z dnia 10 września 1998 r. (Dz.U. Nr 151, poz. 987 z późn. zm.). Most ten nie spełnienia podstawowych warunków określonych w przepisach techniczno- budowlanych dotyczących dróg publicznych, gdyż nie posiada odpowiedniej szerokości chodnika, nie posiada wydzielenia ciągu pieszego od czynnych torów kolejowych, na moście brak jest odpowiedniej nawierzchni czy też właściwej wysokości balustrady uniemożliwiającej wykorzystanie tego obiektu dla ruchu pieszo-rowerowego. Podkreślić należy, uwarunkowania konstrukcyjne wykluczają adaptację i dostosowanie przedmiotowego mostu do potrzeb użytku publicznego.”
Dokument z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu
Kolejowe „nie”
O odniesienie się do kwestii budowy kładki poprosiliśmy, Przemysława Zielińskiego z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe:
- Na moście kolejowym w Tczewie znajduje się jedynie chodnik technologiczny, dostępny tylko i wyłącznie dla przeszkolonych pracowników kolei. Wstęp osób postronnych na ten obiekt jest zabroniony. Specyfika mostu - który objęty jest dodatkowymi przepisami o zarządzaniu kryzysowym – w tym szerokość chodnika technologicznego, brak oddzielenia ciągu pieszego od czynnych torów kolejowych, brak odpowiedniej nawierzchni czy też wysokość balustrady od strony rzeki, uniemożliwiają adaptację mostu i dostosowanie do potrzeb użytku publicznego, w tym wykorzystania w ruchu pieszo – rowerowym.
Przypominamy, że przechodzenie przez tory w miejscach niewyznaczonych, czy skracanie sobie drogi przez mosty, wiadukty czy tunele kolejowe, jest zabronione i bardzo niebezpieczne. Należy pamiętać, że bezpiecznie przejść przez tory można tylko w wyznaczonych miejscach: oznakowanych przejściach, przejazdach, kładkach czy przejściach podziemnych. Osoby przechodzące w miejscach niedozwolonych mogą zostać ukarane mandatem.
Kolej nie widzi zatem żadnej szansy dla kładki podobnie jak MI. Internauci zapoznając się z odpowiedzią ministerstwa ostro skomentowali takie postawienie sprawy. Kilka z nich publikujemy na apli.
Wawrzyniec Mocny/Fot. Dawny Tczew - archiwalia
Apla1
Komentarze internautów
Witold Dłużewski
Kolej to państwo w państwie . Trzeba działać tak by myśleli że to ich integralna decyzja . Oni nie zniosą narzucanych rozwiązań.
Lisewo Malborskie
(...)Inwestycje powinien finansować Powiat Tczewski przy wsparciu powiatu malborskiego.
To nie powinny być duże koszty, szczególnie porównując do remontu zabytkowego mostu obok.
Lisewo Malborskie
A co tam w równoległym świecie słychać? W cywilizowanym kraju można i tunel zbudować. Natomiast w Polsce adaptacja istniejącej już kładki, na istniejącym moście wkracza poza możliwości abstrakcyjnego myślenia najmiłościwiej nam panujących
Napisz komentarz
Komentarze