czwartek, 21 listopada 2024 22:58
Reklama
Reklama

Co trzeci Polak padł ofiarą nieuczciwego sprzedawcy internetowego

Zbliża się najgorętszy okres zakupowy w roku, dlatego eksperci radzą, jak najbezpieczniej robić zakupy w sieci.
  • Źródło: Brigita Kavaliauskaite
Co trzeci Polak padł ofiarą nieuczciwego sprzedawcy internetowego

Źródło: Brigita Kavaliauskaite

Badania firmy NordVPN — leadera w branży cyberbezpieczeństwa — ujawniły, że 1/3 Polaków (38%) padła ofiarą oszustwa podczas zakupów online, co może oznaczać ponad 14 milionów użytkowników. Ponad 15 milionów polskich kupujących wciąż planuje upolować w tym roku najlepsze okazje.

W związku z tym, że do Black Friday pozostało kilka dni, cyberprzestępcy mają na celowniku co trzeciego Polaka, który może stać się potencjalną ofiarą scamu — 41% polskich kupujących deklaruje, że zamierza skorzystać z internetowych promocji z okazji Cyber Monday, Black Friday czy Świąt, a 43% jeszcze nie podjęło decyzji.

Miliony polskich konsumentów, gotowych udostępnić swoje dane osobowe w zamian za dodatkową obniżkę lub gratis, znacznie ułatwią zadanie przestępcom internetowym — a ci, którzy już zostali oszukani, stoją na czele kolejki.

Polacy gotowi podać swoje dane osobowe w zamian za rabat
Spośród osób, które już kiedyś doświadczyły oszustwa, Polacy przyznają, że byliby gotowi przekazać kilka zdumiewająco niepotrzebnych informacji, aby uzyskać znaczną zniżkę lub otrzymać gratis. Oprócz popularnych danych chętnie podawanych przez Polaków, takich jak zainteresowania (46%), miejsce zamieszkania (21%) czy nazwa stanowiska pracy (12%), część z nich (8%) podałaby nazwę swojego pracodawcy, a prawie co dziesiąty (9%) ujawniłby imiona swoich dzieci, aby mieć szansę na dodatkową okazję.

Polscy użytkownicy, którzy doświadczyli internetowego oszustwa na własnej skórze, nie mają z reguły wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa i są gotowi oddać więcej swoich wrażliwych danych niż ci, którzy go nie doświadczyli. Dla przykładu — Polacy, którzy byli skłonni ujawnić numer karty kredytowej, byli DWUKROTNIE bardziej narażeni na oszustwa, a ci, którzy podzielili się numerami ubezpieczenia społecznego — nawet TRZYKROTNIE.

W sumie 89% ofiar oszustw jest nadal skłonnych przekazać przynajmniej część danych osobowych, aby otrzymać bonusowy prezent, zniżkę lub darmową usługę.

Co trzeci Polak (32%) uznaje cenę produktu za priorytet podczas zakupów w internecie, na drugim miejscu jest bezpieczeństwo produktu (25%), a potem jakość produktu (18%). Natomiast koszty i warunki dostawy (19%) to rzecz, na którą zwraca się najmniejszą uwagę.

Marijus Briedis, dyrektor ds. technologii w firmie NordVPN, mówi:
„Black Friday to gratka dla oszustów, więc 15 milionów Polaków przygotowujących się do ataku na największe okazje w roku powinno mieć się na baczności”.

„Ważne jest, aby zwracać uwagę na certyfikaty bezpieczeństwa na stronach internetowych i być ostrożnym wobec wszelkich stron proszących o informacje, których po prostu nie potrzebują. Jeśli oferta wygląda zbyt dobrze, aby była prawdziwa, to prawdopodobnie tak właśnie jest”.

„Hakerzy mogą naprawdę zabrać radość z zakupów, dlatego powinniśmy pamiętać o robieniu zakupów tylko u renomowanych sprzedawców, nie korzystać z publicznych wi-fi, używać sieci VPN i chronić swoje dane osobowe w każdy możliwy sposób. Co więcej, użytkownicy mogą również zadbać o dodatkowe zabezpieczenia podczas korzystania z wirtualnej karty płatniczej. Pozwala ona na użycie tymczasowego numeru do zakupów online bez konieczności pokazywania sprzedawcy prawdziwych danych karty”.

Metodologia: Badanie zostało zlecone przez NordVPN i przeprowadzone przez zewnętrzną firmę Cint w dniach 25-30 października 2022 roku. Grupą docelową badania byli mieszkańcy Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Australii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Holandii i Polski w wieku 18+. Wyniki zostały uporządkowane ze względu na wiek, płeć oraz miejsce zamieszkania.

WIĘCEJ O NORDVPN
NordVPN to jeden z najlepszych dostawców sieci VPN. Z jego usług korzystają miliony internautów na całym świecie. NordVPN zapewnia podwójne szyfrowanie VPN i Onion Over VPN oraz gwarantuje użytkownikowi prywatność bez żadnego śledzenia aktywności. Jedną z kluczowych funkcji produktu jest funkcja Threat Protection, która blokuje niebezpieczne strony internetowe, złośliwe oprogramowanie, moduły śledzące i reklamy. NordVPN jest bardzo przyjazny użytkownikom i dostępny w jednej z najlepszych cen na rynku. Oferuje ponad 5 000 serwerów w 60 krajach na całym świecie. Więcej informacji: http://nordvpn.com.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kabaret Ani Mru-Mru - grafika www NOWY TERMIN Kabaret Ani Mru-Mru - grafika www NOWY TERMIN ZMIANA TERMINU KABARET ANI MRU-MRU w premierowym programie „Mniej więcej” . Przekazujemy komunikat od Organizatora występu Kabaretu Ani Mru Mru – Scena Studio Jacek Pawlewski:W związku z chorobą w rodzinie jednego z członków Kabaretu, występ planowany na 26 października 2024r. zostaje przeniesiony na inny termin – 19 stycznia 2025r /niedziela/ godz. 17.00 Wszystkie zakupione bilety zachowują ważność. W przypadku, gdyby nowy termin Państwu nie odpowiada - bilety można zwrócić. ZWROT BILETÓW:Osoby, które zakupiły bilety online przez system sprzedaży Interticket.pl otrzymają zwrot środków na konto bankowe. Wymagany jest kontakt /e-mail/ z interticket.plosoby, które zakupiły bilety w Kasie CKiS - zapraszamy do kasy po zwrot środków finansowych.osoby, które zakupiły bilety przez inne systemy sprzedaży – biletyna.pl, kupbilecik.pl – prosimy o kontakt e -mail z tymi bileteriamiPrzepraszamy za utrudnienia! ***Historia kabaretu ANI MRU-MRU nie jest długa, bo kabaret nie jest aż taki stary. Powstał tak naprawdę we wrześniu 1999 roku. Skład: Marcin Wójcik, Michał Wójcik oraz Waldemar Wilkołek.Kabaret ANI MRU-MRU wystąpi w Tczewie z najnowszym programem „Mniej więcej”! W nim nowe oblicze kabaretu i nowe niesamowite skecze, których długo nie zobaczycie w telewizji!\\  Nowy termin Kabaretu Ani Mru-Mru19 stycznia 2025r /niedziela/ godz. 17.00Data rozpoczęcia wydarzenia: 19.01.2025 17:00 – Data zakończenia wydarzenia: 19.01.2025 22:00
Reklama
Reklama