Choć prace przygotowawcze i ziemne trwały już w 1850 r., to za symboliczny początek budowy kolejowo-drogowego Mostu Tczewskiego przyjmowany jest dzień 27 lipca 1851 r., kiedy to dokonano wmurowania kamienia węgielnego. W obecności ówczesnego króla Prus Fryderyka Wilhelma IV w fundamencie zachodniego przyczółka ukryto wówczas kapsułę czasu. W 2019 r. podczas odbudowy Mostu Tczewskiego udało się ją odnaleźć i otworzyć. W środku kapsuły odnaleziono 10 pruskich monet z połowy XIX wieku oraz dwa pergaminy z treścią w języku niemieckim. Obecnie trwają prace nad odczytaniem i przetłumaczeniem tej treści.
Budowa Mostu Tczewskiego została ostatecznie zakończona w 1858 r., choć za symboliczny dzień jego otwarcia przyjmuje się 12 października 1857 r. Co roku w powiecie tczewskim 12 października obchodzone jest Święto Mostu Tczewskiego związane z uczczeniem otwarcia najsłynniejszego zabytku Tczewa. W XIX wieku długość Mostu Tczewskiego wynosiła
Most Tczewski na kartach historii najbardziej zasłynął jednak nie przez jego rekordową niegdyś długość, ale przez to, że jest miejscem wybuchu II wojny światowej – pierwsze bomby spadły w pobliżu mostu wcześniej niż na Westerplatte czy Wieluń, bo 1 września 1939 r. o godzinie 4:34. Właśnie z tego powodu na prośbę Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu oraz inicjatorów petycji www.MostTczewskiJakWesterplatte.pl Muzeum II Wojny Światowej planuje stworzyć w Tczewie filię swojej placówki o nazwie Muzeum Mostów Tczewskich. Zwiedzający poznają nie tylko burzliwą historię dwóch Mostów Tczewskich, ale historię mostownictwa w ogóle. Dodatkową atrakcją będzie 169-letni kamień węgielny, w którym ukryta była kapsuła czasu – kamień ten znajduje się na najniższej kondygnacji zachodniego przyczółka, w którym będzie się mieściła główna siedziba Muzeum Mostów Tczewskich.
Ostateczna odbudowa Mostu Tczewskiego została zainicjowana w 2012 r., czyli 67 lat po zakończeniu II wojny światowej. Do dziś na odbudowę wydano ok. 70 mln zł, a na jej dokończenie potrzeba jeszcze ok. 200 mln zł. W maju 2020 r. zakończono drugi etap odbudowy – był to etap niekompletny, przez co obecnie w Tczewie zamiast mostu znajduje się kilometrowe molo z wielką wyrwą nad nurtem rzeki. Mieszkańcy Tczewa czekają na obiecane dokończenie tej odbudowy ze środków rządowych, które zagwarantują przywrócenie na nim ruchu kołowego i pieszego (most od 1891 r. nie pełni już funkcji kolejowej, ponieważ tuż obok niego zbudowano osobny most kolejowy), a także budowę Muzeum Mostów Tczewskich. Według jednej z deklaracji odbudowa miałaby zostać wznowiona w przyszłym roku i zostać zakończona w 2023.
Napisz komentarz
Komentarze