Przyszłość Tczewa jest związana z terenami południowymi - tak w skrócie można opisać plan władz Tczewa, który będzie realizowany w ciągu kilku kolejnych dekad. Nowe osiedle mieszkaniowe powstanie na terenie dawnych sadów malinowskich zlokalizowanych pomiędzy ul. 30 Stycznia a ul. Bałdowską, a także na południe od działek im. H. Sienkiewicza przy ul. Bałdowskiej oraz częściowo na terenie dawnego poligonu, na zachód od Górek. Zanim jednak urzędnicy przystąpią do sporządzania konkretnych planów miejscowych, muszą wyznaczyć główne trasy przelotowe.
Trudne zadanie
Wstępną koncepcję przebiegu południowej obwodnicy miasta, która połączy wspomniane tereny, opracował zespół dr. hab. inż. Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ ul. Nowa Głowackiego ma przeciąć trudne tereny - od niżej położonych sadów po os. Górki na zachodzie, które, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się na terenie pagórkowatym.
– Analizowane były różne rozwiązania techniczne możliwe do zastosowania przy trudnych warunkach konfiguracji terenu. Np. rozważano estakadę nad ul. 30 Stycznia i nad torami, a także skrzyżowanie z ul. 30 Stycznia i przejście tunelem pod torami. Względy ekonomiczne i realizacyjne zadecydowały o przyjętym rozwiązaniu – wyjaśnia Jolanta Śliwińska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta tczewskiego ratusza.
Dwa wiadukty
Wstępna koncepcja zakłada budowę drogi o długości 2,3 km. Trasa miałaby wybiegać z ul. Głowackiego i następnie krzyżować się z al. Solidarności. Istniejące skrzyżowanie drogi krajowej nr 91 z ul. Głowackiego zostałoby zamknięte - ul. Głowackiego zostałaby w efekcie przecięta na pół - oba jej fragmenty stałyby się ślepe. Z kolei nad ul. 30 Stycznia zostałby zbudowany wiadukt, bez możliwości zjazdu. Dalej na wschód mielibyśmy drugi wiadukt nad torami kolejowymi. Za nim, już na terenie sadów, zostałoby zbudowane rozwidlenie ul. 30 Stycznia, które łączyłoby się z ul. Nowej Głowackiego. Na końcu obwodnicy powstałoby skrzyżowanie z ul. Bałdowską. Wstępną koncepcję ilustruje rysunek powyżej. Dodajmy, że drogi oznaczone kolorem zielonym to wstępny szkic ulic lokalnych, które mogłyby się znajdować na terenie nowego osiedla mieszkaniowego (na północ od obwodnicy) i w strefie nieuciążliwego przemysłu (na południe od obwodnicy).
Kiedy możemy spodziewać się budowy obwodnicy? Miasto szacuje, że nastąpi to w ciągu najbliższych 10-15 lat. Teraz urzędnicy muszą przygotować plan miejscowy, a następnie właściwą dokumentację budowy drogi. Dodajmy, że miasto planuje wzdłuż ul. Nowej Głowackiego budowę drogi rowerowej.
Napisz komentarz
Komentarze